Financial Education: Reflection, Principles and Organization

Authors

  • Erico Tadeu Xavier Seminário Adventista Latino-Americano de Teologia do Instituto Adventista Paranaense - SALT/IAP, Paraná, (Brasil)

DOI:

https://doi.org/10.19141/1809-2454.kerygma.v17.n1.pe01507

Keywords:

Financial education, Planning, Management

Abstract

The increase in indebtedness and default draws attention to the need to promote financial education. In this research, the objective is to reflect on some principles that can help in the organization of people's financial lives by obtaining knowledge that makes it possible to modify habits and behaviors for a better management of financial resources. Through the method of bibliographic review, it is proposed to analyze the importance of financial education for the management of financial resources. The research draws attention to the need to seek knowledge related to personal and family finances, in order to change behaviors regarding the use of money. The management of financial resources requires the person to carry out a personal or family financial plan and to be based on knowledge of numbers and financial matters to learn to control their monthly income and expenses, making plans for debt repayment and savings and investments, having as a basis for moral and ethical conduct. Financial planning and knowledge about the financial market can promote changes that result in an improvement in the quality of life, reducing stress and worries, through conscious choices about the use of money.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Erico Tadeu Xavier, Seminário Adventista Latino-Americano de Teologia do Instituto Adventista Paranaense - SALT/IAP, Paraná, (Brasil)

Pós-Doutorado pela Faculdade Jesuíta de Filosofia e Teologia - FAJE, Minas Gerais, (Brasil). Doutor em Ciências da Religião pela Atlantic International Universit - AI, (Estados Unidos). Professor do Seminário Adventista Latino-Americano de Teologia do Instituto Adventista Paranaense - SALT/IAP, Paraná.

 

References

ABDALA, V. Percentuais de endividados e inadimplentes são os maiores em 12 anos. Agência Brasil online, 02 maio 2022. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/economia/noticia/2022-05/percentuais-de-endividados-e-inadimplentes-sao-os-maiores-em-12-anos. Acesso em: 21 jul. 2022.

CLAUDINO, L. P.; NUNES, M. B.; OLIVEIRA, A. R.; CAMPOS, O. V. Educação financeira e endividamento: um estudo de caso com servidores de uma instituição pública. XVI Congresso Brasileiro de Custos. Fortaleza, CE, Brasil, 03-05 nov. 2009. Disponível em: https://anaiscbc.emnuvens.com.br/anais/article/view/1029. Acesso em 25 jul. 2022.

DOMINGOS, R. Terapia financeira. São Paulo: DSOP, 2012.

FERRAZ, J. C. A educação financeira e sua importância na gestão financeira pessoal. IFPR, 2021. Disponível em: https://curitiba.ifpr.edu.br/wp-content/uploads/2022/03/TCC-JC3Jessika-Ferraz-final.pdf. Acesso em: 21 jul. 2022.

OLIVO, R. L. F. Educação Financeira: o que é, importância e dicas. FIA Business School, 2018. Disponível em: https://fia.com.br/blog/educacao-financeira/. Acesso em: 21 jul. 2022.

RIBEIRO, A. Planejamento estratégico pessoal: você tem o seu? 2016. Disponível em: https://endeavor.org.br/desenvolvimento-pessoal/planejamento-estrategico-pessoal/. Acesso em: 25 jul. 2022.

ROSA, S. S. A importância da educação financeira para aumento de eficiência no planejamento e controle de finanças pessoais. Administração de Empresas em Revista, v. 3, n. 25, 2021. Disponível em: http://revista.unicuritiba.edu.br/index.php/admrevista/article/view/5211/371373584 Acesso em: 21 jul. 2022.

SANTOS, F. A. C.; SILVEIRA JUNIOR, L. F.; TORRES, K. A.; SILVEIRA, A. C. Educação financeira: como os futuros administradores gerenciam seus recursos? XV SEGeT, 30-31/10 e 01/11, 2018. Disponível em: https://www.aedb.br/seget/arquivos/artigos18/25826303.pdf. Acesso em: 21 jul. 2022.

SPC BRASIL. SPC: índices econômicos. Serviço de Proteção ao Crédito, Brasil, 2018. Disponível em: https://www.spcbrasil.org.br/imprensa/releases. Acesso em: 21 jul. 2022.

SOUZA, L. Pesquisa revela que 58% dos brasileiros não se dedicam às próprias finanças. Agência Brasil, 28 mar. 2018. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/economia/noticia/2018-03/pesquisa-revela-que-58-dos-brasileiros-nao-se-dedicam-proprias-financas. Acesso em: 21 jul. 2022.

WHITE, E. G. O lar adventista. Santo André, SP: Casa Publicadora Brasileira, 1973.

Published

2022-08-19

How to Cite

XAVIER, E. T. Financial Education: Reflection, Principles and Organization. Kerygma, Engenheiro coelho (SP), v. 17, n. 1, p. e01507, 2022. DOI: 10.19141/1809-2454.kerygma.v17.n1.pe01507. Disponível em: https://revistas.unasp.edu.br/kerygma/article/view/1507. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Livres