EXPERIENCE REPORT
PEDAGOGICAL WORKSHOPS AS A METHODOLOGY TO PREVENT SEXUAL ABUSE IN CHILDHOOD
DOI:
https://doi.org/10.19141/docentdiscunt.v1.n1.p88-101Keywords:
PREVENTION, SEXUAL ABUSE, CHILDHOOD, PEDAGOGIC WORKSHOPS, LUDICAbstract
The methodology of pedagogical workshops are a resourceful opportunity in the teaching-learning methodology in education. The main purpose of this article is to explain the process of formation and emotional structure of children through pedagogical workshops that intended to prevent the incidence of child sexual abuse. These workshops were applied in a playful perspective, where children were influenced to become courageous and smart in the face of danger by learning to defend themselves and overcome the fear of seeking help from a trusted adult. Based on studies that value playing time and its role in education, in addition to supporting the Statute of Children and Adolescents that it states "all children and teenagers have the right to live free from all forms of violence", an experience of the workshops conducted and some of the results identified were briefly reported. Finally, this study concluded itself by reinforcing the evident need to work on the prevention of child sexual abuse, and suggested this can be done through pedagogical methodologies without imposing fear on the children by preventing them from situations that may expose them to sexual abuse.
Downloads
References
ÉSTHER, A. B. Por que se faz pesquisa qualitativa? Disponível em: https://bit.ly/34eEvDO. Acesso em: 19/10/2020.
FINKERHOR, D. Childhood victimization: Violence, crime and abuse in the lives of young people. New Hampshire: Oxford Scholarship Online, 2008.
LUTZJER , J. R. Preventing violence: Research and evidence based intervention strategies. American Psychological Association, 2006
ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE. Inspire: sete estratégias para pôr fim à violência contra as crianças. 2018. Disponível em: https://bit.ly/3lKhe2E. Acesso em 14 outubro de 2020. PAVIANI, N. M. S.; FONTANA , N. M. Oficinas pedagógicas: Relato de uma experiência. Conjectura, v. 14, n. 2, maio/ago 2009.
PRICE, J. M. A Pedagogia de Jesus, 2ª Ed.. Rio de Janeiro: Editora Juerp, 1993.
THE NATURAL CHILDREN PROJECT. GERSHOFF, E. Report on physical punishment in united states: What research tell us about its effects on children. 2008. Disponível em: https://bit.ly/3j4bvTr. Acesso em: 14 de outubro de 2020.
WORLD HEALTH ORGANIZATION. Plan de Acción Mundial: Los sistemas de salud enfrentan laa violencia contra las mujeres y las niñas. 2017 Disponível em: https://bit.ly/2H5JdLi. Acesso em: 14 de outubro de 2020.
WORLD HEALTH ORGANIZATION. Responding to Children and Adolescents Who Have Been Sexually Abused: WHO clinical guidelines 2017. Disponível em: https://bit.ly/317s5Me. Acesso em: 14 de outubro de 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaração de direito autoral
Declaro (amos) que a revista Docent Discunt está autorizada a publicar e alterar o texto inédito e original de minha (nossa) autoria, submetido para avaliação neste periódico, a fim de "maximizar a disseminação da informação". Concordo (amos) em compartilhar os direitos autorais a ele referentes com a Unaspress e com o Unasp, sendo que seu “conteúdo, ou parte dele, pode ser copiado, distribuído, editado, remixado e utilizado para criar outros trabalhos, sempre dentro dos limites da legislação de direito de autor e de direitos conexos”.
Reconheço (Reconhecemos) ainda que a Revista Docent Discunt está licenciada sob uma LICENÇA CREATIVE COMMONS - ATTRIBUTION 4.0 INTERNATIONAL (CC BY 4.0) e que esta obra também estará licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional, caso seja aceita e publicada.
Dito isto, Permito (permitimos) que as instituições citadas acima remixem, adaptem, criem e distribuam, a partir deste trabalho, mesmo que para fins comerciais, desde que atribuam o devido crédito ao(s) autor(es) pela criação original.