O pós-pandemia e a retomada do atendimento presencial:o impasse da avaliação na educação infantil na fala das equipes gestoras

Authors

  • Flaviane Miron Corda Diretoria Regional de Educação Penha -DRE, São Paulo, (Brasil)
  • Sandra Lucia Ferreira Universidade Cidade de São Paulo - UNICID, São Paulo, (Brasil)

Keywords:

Educação Infantil, Covid-19, Equipes gestoras

Abstract

The study presented aims to systematize and analyze actions taken by the management teams of the partner Child Education Centers (CEIs), a condition established between the municipality of São Paulo and Civil Society Organizations, duly registered in the Single Registry of Third Sector Partner Entities (CENTS). Listening to management teams through interviews was the adopted methodology. Discussions were supported by studies of legal regulations as well as bibliographical exploration, centered on authors such as Campos (2011), Cottet (2019), Craveiro (2015), Rosemberg (2001), among others. The measures adopted by the SME, observed in this study, point out and suggest insufficiency of actions to guide the management teams, making even quality remote care unfeasible, due to difficulties in accessing digital and

communication/ information means.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Flaviane Miron Corda, Diretoria Regional de Educação Penha -DRE, São Paulo, (Brasil)

Mestra em Educação pela Universidade Cidade de São Paulo - UNICID, São Paulo, (Brasil). Professora da Rede Municipal de Educação de São Paulo, prestando serviços técnicos educacionais junto a Diretoria Regional de Educação Penha -DRE, São Paulo. 

Sandra Lucia Ferreira, Universidade Cidade de São Paulo - UNICID, São Paulo, (Brasil)

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC, São Paulo, (Brasil). Coordenadora do Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Formação de Gestores Educacionais da Universidade Cidade de São Paulo - UNICID, São Paulo. Pesquisadora da área de avaliação.

References

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 2016. Disponível em https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/518231/CF88_Livro_EC91_2016.pdf. Acesso em 10 fev. 2021.

BRASIL. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. – Brasília: MEC, SEB, 2010. Disponível em http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=9769-diretrizescurriculares-2012&category_slug=janeiro-2012-pdf&Itemid=30192. Acesso em 28 mai. 2021.

BRASIL. Educação Infantil: subsídios para a construção de uma sistemática de avaliação. Ministério da Educação. GT instituído pela Portaria nº 1.147/2011. – Brasília: MEC, 2012. Disponível em http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=11990-educacao-infantil-sitematica-avaliacao-pdf&category_slug=novembro-2012-pdf&Itemid=30192. Acesso em 28 mai. 2021.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996 (LDB). - Brasília, DF: Casa Cívil. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em 02 jul. 2021.

BRASIL. Lei nº 14.035, de 11 de agosto de 2020. Brasília-DF: Palácio do Planalto, 2020. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2020/Lei/L14035.htm. Acesso em 25 abr. 2021.

BRASIL. Portaria nº 188, de 3 de fevereiro de 2020. Brasília-DF: Ministério da Saúde, DOU nº 24-A, Seção 1 Extra, página 1. Disponível em https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-188-de-3-de-fevereiro-de-2020-241408388. Acesso em 25 abr. 2021.

CAMPOS, Maria Malta. ESPOSITO, Yara Lúcia. BHERING, Eliana. GIMENES, Nelson. ABUCHAIM, Beatriz. 2011. A qualidade da Educação Infantil: um estudo em seis capitais brasileiras. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 41, n. 142, p. 20-54, 2011. Disponível em https://www.scielo.br/j/cp/a/SvLkMwNjzY88MZpXYs9v4qR/?lang=pt&format=pdf. Acesso em 25 abr. 2021.

COTTET, Renata. O papel da gestão no processo político-psicossocial da creche conveniada/parceira: uma experiência como a autoavaliação. São Paulo, 92 p. Dissertação (Mestrado) Universidade Cidade de São Paulo.2019.

CRAVEIRO, Silvia da Silva. Desigualdades na rede de creches conveniadas da prefeitura de São Paulo: um olhar a partir da teoria de implementação de políticas públicas. São Paulo, 180 p. Tese (Doutorado) Escola de Administração de Empresas de São Paulo da Fundação Getúlio Vargas. 2015.

KUHLMANN Jr, Moyses. Histórias da educação infantil brasileira. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, nº 14, mai./ago. 2000, Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd).

MACDONALD, Barry. (1982). Uma classificação política dos estudos avaliativos. In: GOLDBERG Maria A. A., SOUZA, Clarilza Prado (orgs). Avaliação de Programas Educacionais: vicissitudes, controvérsias, desafios. São Paulo: EPU, 1982.

OLIVEIRA, Zilma de Moraes Ramos. O currículo na educação infantil: o que propõem as novas Diretrizes Nacionais? In: BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Programa Currículo em Movimento. Brasília: MEC, 2010.

ROSEMBERG, Fúlvia. Avaliação de programas, indicadores e projetos em educação infantil. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n.16, jan./abr., 2001.

SÃO PAULO.Decreto nº 60.389, de 20 de julho de 2021. São Paulo – SP: Diário Oficial Cidade de São Paulo – DOC, 2021. Disponível em https://legislacao.prefeitura.sp.gov.br/leis/decreto-60389-de-20-de-julho-de-2021/detalhe - Acesso em 17 ago. 2021

SÃO PAULO. Indicadores de Qualidade da Educação Infantil Paulistana. São Paulo, SP: SME/DOT, 2016. Disponível em https://educacao.sme.prefeitura.sp.gov.br/wp-content/uploads/2019/10/Indicadores-de-qualidade-da-Educa%C3%A7%C3%A3o-Infantil-Paulistana-2.pdf. Acesso em 19 ago. 2021

SÃO PAULO. Instrução Normativa SME Nº 02, de 06/02/2019. São Paulo, SP: SME , 2019. Disponível em https://www.sinesp.org.br/179-saiu-no-doc/7274-instrucao-normativa-sme-n-02-de-06-02-2019-aprova-a-orientacao-normativa-n-1-de-06-02-2019-que-dispoe-sobre-os-registros-na-educacao-infantil . Acesso em 13 set. 2021

SOUSA, Sandra Zákia. Avaliação do rendimento escolar como instrumento de gestão educacional. In: OLIVEIRA, D. A.. Gestão Democrática da educação: desafios contemporâneos. Petrópolis: Vozes, 1997.

Published

2022-08-25

How to Cite

CORDA, F. M.; FERREIRA, S. L. O pós-pandemia e a retomada do atendimento presencial:o impasse da avaliação na educação infantil na fala das equipes gestoras. Journal of Docent Discunt, Engenheiro coelho (SP), v. 3, p. 107–119, 2022. Disponível em: https://revistas.unasp.edu.br/rdd/article/view/1487. Acesso em: 22 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)