The use of literature in the critical literacy of youths and adults: perspectives in paulo freire

Authors

  • Lucas Henrique da Silva Trentin Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Unesp, São Paulo, (Brasil)
  • Aline de Novaes Conceição Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Unesp, São Paulo, (Brasil)

DOI:

https://doi.org/10.19141/2763-5163.docentdiscunt.v5.n00.pe01660

Keywords:

Youth and Adult Education, Literature, Paulo Freire, Critical Literacy

Abstract

Objective: To explore the potential of literature as a tool in the critical literacy of youths and adults, incorporating a libertarian educational perspective based on Paulo Freire's pedagogy.

Method: A theoretical essay was conducted based on bibliographic research, selecting and analyzing texts related to youth and adult education and critical literacy. Works by Paulo Freire and other relevant texts on literature and education were examined to underpin the analysis.

Results: Literature is shown to be an effective means of promoting critical literacy, facilitating dialogue on generative themes and encouraging critical reflection among learners.

Conclusion: The article concludes that literature, when used in accordance with Freirean pedagogical principles, can be a powerful tool for transforming the education of youths and adults, enabling greater engagement with relevant themes and fostering meaningful and critical learning.

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Author Biographies

Lucas Henrique da Silva Trentin, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Unesp, São Paulo, (Brasil)

Licenciando em pedagogia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Unesp, São Paulo, (Brasil). 

Aline de Novaes Conceição, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Unesp, São Paulo, (Brasil)

Professora efetiva na Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Unesp da Faculdade de Filosofia e Ciências - FFC, Câmpus de Marília, São Paulo. Professora permanente no Programa de Pós-Graduação em Educação- Educação Social (PPGE) da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS, Mato Grosso do Sul. Professora no Programa de Pós-Graduação do Mestrado Profissional em Educação Inclusiva em Rede Nacional (Profei), oferecido pela UNESP, com concentração no Câmpus de Presidente Prudente/SP.

References

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Published

2024-12-17

How to Cite

DA SILVA TRENTIN, L. H.; DE NOVAES CONCEIÇÃO, A. The use of literature in the critical literacy of youths and adults: perspectives in paulo freire. Journal of Docent Discunt, Engenheiro coelho (SP), v. 5, n. 00, p. e01660, 2024. DOI: 10.19141/2763-5163.docentdiscunt.v5.n00.pe01660. Disponível em: https://revistas.unasp.edu.br/rdd/article/view/1660. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Articles