Abstract
Objective: To compare the writings of Ellen G. White with contemporary authors regarding discipline in educational and family contexts, highlighting theoretical similarities and differences.
Method: The study employs a comparative literature review approach, analyzing texts from Ellen G. White alongside works from various contemporary authors to discern common themes and divergent views on discipline.
Results: The findings indicate that while there is considerable alignment on the positive role of discipline in fostering self-regulation and moral development, Ellen G. White's writings incorporate a spiritual dimension that most contemporary theories do not address.
Conclusion: Ellen G. White's perspectives on discipline are remarkably contemporary, sharing many principles with modern educational theories. Her unique contribution lies in integrating spiritual growth with disciplinary practices, which provides a holistic approach to education.
References
AGAMBEN, G. O que é o contemporâneo?: e outros ensaios. Chapecó: Argos, 2009.
AQUINO, J. G. (Org.). Indisciplina na escola: alternativas teóricas e práticas. 14. ed. São Paulo: Summus, 1996.
AQUINO, J. G. Indisciplina: o contraponto das escolas democráticas. São Paulo: Moderna, 2004.
BUEB, B. Elogio à disciplina: um texto polêmico. Porto Alegre: Artmed, 2008.
ESTRELA, M. T. Relação pedagógica, disciplina e indisciplina na aula. 4. ed. Porto: Porto, 2002.
FOUCAULT, M. Vigiar e punir: nascimento da prisão. 20. ed. Petrópolis: Vozes, 1999.
HICKMANN, R. I. Escola e família: tênues limites da disciplina. In: XAVIER, M. L. (Org.). Disciplina na escola: enfrentamentos e reflexões. Porto Alegre: Mediação, 2002. p. 75-84.
REBELO, R. A. A. Indisciplina escolar: causas e sujeitos. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2010.
VASCONCELLOS, C. S. Indisciplina: construção da disciplina consciente e interativa em sala de aula e na escola. 17. ed. São Paulo: Libertad, 2009.
VIANNA, I. O. A. A disciplina participativa na escola: um desafio a todos os brasileiros. In: D’ANTOLA, A. (Org.). Disciplina na escola: autoridade versus autoritarismo. São Paulo: EPU, 1989.
WHITE, E. G. Conselhos aos professores, pais e estudantes. 5. ed. Tatuí: Casa Publicadora Brasileira, 2014a.
WHITE, E. G. Conselhos sobre educação. 3. ed. Tatuí: Casa Publicadora Brasileira, 2014b.
WHITE, E. G. Educação. 9. ed. Tatuí: Casa Publicadora Brasileira, 2016a.
WHITE, E. G. Fundamentos da educação cristã. Tatuí: Casa Publicadora Brasileira, 2016b.
WHITE, E. G. Mensagens aos jovens. 13. ed. Tatuí: Casa Publicadora Brasileira, 2016c.
WHITE, E. G. Mensagens escolhidas. 3. ed. Tatuí: Casa Publicadora Brasileira, 2014c. v. 3.
WHITE, E. G. Mente, caráter e personalidade. 2. ed. Tatuí: Casa Publicadora Brasileira, 2013a. v. 1.
WHITE, E. G. Mente, caráter e personalidade. Tatuí: Casa Publicadora Brasileira, 2013b. v. 2.
WHITE, E. G. Orientação da criança. 9. ed. Tatuí: Casa Publicadora Brasileira, 2015a.
WHITE, E. G. Temperança. 3. ed. Tatuí: Casa Publicadora Brasileira, 2016d.
WHITE, E. G. Testemunhos para a Igreja. Tatuí: Casa Publicadora Brasileira, 2015b. v. 3.
WHITE, E. G. Testemunhos seletos. 6. ed. Tatuí: Casa Publicadora Brasileira, 2010. v. 1.
XAVIER, M. L. Turmas de progressão na escola cidadã. In: XAVIER, M. L. (Org.). Disciplina na escola: enfrentamentos e reflexões. Porto Alegre: Mediação, 2002a. p. 53-62.
XAVIER, M. L. Os incluídos na escola: a negação do processo de disciplinamento. In: XAVIER, M. L. (Org.). Disciplina na escola: enfrentamentos e reflexões. Porto Alegre: Mediação, 2002b. p. 145-157.
XAVIER, M. L; RODRIGUES, M. B. C. Organização escolar, planejamento pedagógico e disciplina. In: XAVIER, M. L. (Org.). Disciplina na escola: enfrentamentos e reflexões. Porto Alegre: Mediação, 2002. p. 33-36.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Journal of Docent Discunt