The male presence in pedagogy: a historical analysis
Keywords:
Pedagogue training, Male gender in pedagogy, men in pedagogyAbstract
This article presents an investigation into the incidence of male presence in the Pedagogy Course. With the proposed objectives, we sought to understand the historical and social context of teacher training in Brazil, in order to understand how relations between genders were formed in the area. The research focused on the Pedagogy Course at a private, confessional and non-profit institution. The methodology used was bibliographic and exploratory research, as well as field research, through interviews with graduates of the pedagogy course at this institution, to identify the profile of this audience; in addition to performing qualitative data analysis using the WebQDA software. Through research, we concluded: the presence of the male gender in pedagogy, as it stands, is the result of a historical process. And although much has already been done against the prejudice that these professionals face in different ways, there is still work to be done.
Downloads
References
CARVALHO, Marília Pinto de. Vozes masculinas numa profissão feminina. Estudos Feministas, v. 6, n. 2, 01 - 01- 1998, p. 406-422.
DEMARTINI, Z. de B. F.; ANTUNES, F. F. Magistério primário: profissão feminina, carreira masculina. Cadernos de Pesquisa, n. 86, 31-08-1993, p. 5–14.
PIAZZETTA, Tamara. O masculino na docência na educação infantil e anos iniciais. Sbece, v. 14, n. 14, mai./jul./ago. 2000, p. 61-88.
RABELO, Amanda Oliveira. Professores discriminados: um estudo sobre os docentes do sexo masculino nas séries do ensino fundamental. Educação e Pesquisa, v. 39, n. 4, out/dez - 2013, p. 907-925.
SAYÃO, Deborah Thomé. Relações de gênero e trabalho docente na educação infantil: Um estudo de professores em creche. Tese de doutorado, Programa de Pós-graduação em educação, Universidade Federal de Santa Catarina – UFSC, 2005.
TANURI, Leonor Maria. História da formação de professores. Revista Brasileira de Educação. n. 14, mai/ago - 2000, p. 61-88.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Journal of Docent Discunt
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Declaração de direito autoral
Declaro (amos) que a revista Docent Discunt está autorizada a publicar e alterar o texto inédito e original de minha (nossa) autoria, submetido para avaliação neste periódico, a fim de "maximizar a disseminação da informação". Concordo (amos) em compartilhar os direitos autorais a ele referentes com a Unaspress e com o Unasp, sendo que seu “conteúdo, ou parte dele, pode ser copiado, distribuído, editado, remixado e utilizado para criar outros trabalhos, sempre dentro dos limites da legislação de direito de autor e de direitos conexos”.
Reconheço (Reconhecemos) ainda que a Revista Docent Discunt está licenciada sob uma LICENÇA CREATIVE COMMONS - ATTRIBUTION 4.0 INTERNATIONAL (CC BY 4.0) e que esta obra também estará licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional, caso seja aceita e publicada.
Dito isto, Permito (permitimos) que as instituições citadas acima remixem, adaptem, criem e distribuam, a partir deste trabalho, mesmo que para fins comerciais, desde que atribuam o devido crédito ao(s) autor(es) pela criação original.