O atendimento educacional especializado:

um complemento na formação dos alunos da Educação Especial

Authors

  • Renata Andrade Perão UNITAU
  • Virginia Mara Próspero da Cunha UNITAU

DOI:

https://doi.org/10.19141/2763-5163.docentdiscunt.v2.n2.p77-89

Keywords:

Educação especial, Atendimento Educacional Especializado, Ensino e Aprendizagem

Abstract

The purpose of this bibliographical research article is to bring a reflection on the complementation of Teaching for students from the target audience of special education. The article is structured from a qualitative approach and intends to identify the attributions of specialist professionals working in Specialized Educational Service within the school environment and their role in the complementarity or supplementation of education for students with disabilities. This article brings as theoretical reflections the socio-historical conception of human development, through Vigotski's conceptions, highlighting the possibility of learning. It is hoped that this article will deepen reflections on the teaching and learning of students who are part of special education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Virginia Mara Próspero da Cunha, UNITAU

Doutora e Mestre em Educação (Psicologia da Educação) pela Pontifícia Universidade católica de São Paulo (PUC-SP). Docente no Mestrado Profissional em Educação da Universidade de Taubaté. E-Mail: vimaracunha@gmail.com.

References

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, 1988.

BRASIL. Lei n.° 7.853, de 24 de outubro de 1989. Dispõe sobre o apoio às pessoas portadoras de deficiência. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 1989.

BRASIL. Lei n.° 8.069, de 13 de julho de 1990. Estatuto da Criança e do Adolescente. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 1990.

BRASIL, Ministério da Educação e do Desporto. Política Nacional de Educação Especial. Brasília, DF: MEC/SEESP, 1994.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei n.° 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional - LDB. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF: MEC/SEF, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CEB n.° 2, de 11 de setembro de 2001. Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica. Brasília, DF, 2001.

BRASIL. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva (PNEEPEI). Inclusão: Revista da educação especial, v. 4, n. 1, p. 7-17, jan.-jun., 2008.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CEB n.° 4, de 05 de outubro de 2009. Diretrizes Operacionais para o Atendimento Educacional Especializado (AEE) na Educação Básica. Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Disponível em: https://www.legisweb.com.br/legislacao/?id=112035 Acesso em: 21 maio 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Decreto n.° 7.611, de 17 de novembro de 2011. Dispõe sobre a educação especial, o atendimento educacional especializado e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2011/decreto/d7611.htm Acesso em: 23 abr. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei n.° 13.146, de 06 de julho de 2015. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm Acesso em: 23 abr. 2021.

ROPOLI, E. A.; MANTOAN, M. T. E.; SANTOS, M. T. C. T.; MACHADO, R. A. A escola comum inclusiva. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Especial; [Fortaleza]: Universidade Federal do Ceará, 2010. v. 1. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=7103-fasciculo-1-pdf&Itemid=30192 Acesso em: 6 jan. 2021.

SANTOS, R. A.; MENDONÇA, S. R. D.; OLIVEIRA, M. A. C. Universitários cegos: a visão do aluno e a falta de visão do professor. Revista e-Curriculum, v. 13, n. 4, p. 888-907, out.-dez. 2015. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/23185 Acesso em: 23 abr. 2021.

STETSENKO, A.; SELAU, B. A defectologia de Vygotsky. Educação, v. 41, n. 3, p. 315-324, set.-dez. 2018. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/issue/view/1282 Acesso em: 18 maio 2021.

TAVARES, L. M. F. L.; SANTOS, L. M. M.; FREITAS, M. N. C. A Educação Inclusiva: um Estudo sobre a Formação Docente. Revista Brasileira. Educação Especial, v. 22, n. 4, p. 52-542, out.-dez., 2016. https://doi.org/10.1590/S1413-65382216000400005

UNESCO. Conferência Mundial de Educação Especial em Salamanca. Dispõe sobre princípios, políticas e práticas na área das necessidades educativas especiais, 1994. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/salamanca.pdf Acesso em: 23 abr. 2021.

[referencias]ZANOLLA, S. R. S. O conceito de mediação em Vigotski e adorno. Psicologia & Sociedade, v. 24, n. 1, p. 5-14, 2012. https://doi.org/10.1590/S0102-71822012000100002

Published

2021-12-31 — Updated on 2022-01-04

Versions

How to Cite

ANDRADE PERÃO, R.; MARA PRÓSPERO DA CUNHA, V. O atendimento educacional especializado: : um complemento na formação dos alunos da Educação Especial. Journal of Docent Discunt, Engenheiro coelho (SP), v. 2, n. 2, p. 77–89, 2022. DOI: 10.19141/2763-5163.docentdiscunt.v2.n2.p77-89. Disponível em: https://revistas.unasp.edu.br/rdd/article/view/1428. Acesso em: 3 jul. 2024.