Abstract
Objective: The technological paradigm that has information and communication technologies at its core has implications for all aspects of life in the knowledge society. In education, it presents challenges for the school community, providing new strategies for teaching and learning. Qualitative study on the integration of technologies in teaching and learning at a basic education school in the municipality of Marajá do Sena, Maranhão, there’s like objective is to analyze how technology is being used in the school routine and its implications for student learning.
Methodoloy: The methodological approach was based on the theoretical frameworks of Kenski (2007), Freire (1995), and Moran (2000), which provided the necessary foundation to understand the use of technologies in education. The field research was conducted through observation and interviews.
Results: It was evidenced that teachers use technologies in teaching and that learning is facilitated by these resources
Conclusions: It is concluded that there is a need for digital inclusion programs and ongoing training for teachers' improvement.
References
BENTO, Luciana; BELCHIOR, Gerlaine. Mídia e Educação: o uso das tecnologias em sala de aula. Revista de Pesquisa Interdisciplinar, Cajazeiras, v.1, edição especial, p.334-343, set./dez. 2016.
BIANCHETTI, Roberto Gerardo. Educação de qualidade: um dos dilemas fundamentais para a definição das políticas educativas. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 6, n. 2, p. 233-258, jul. 2008.
BOTTENTUIT JUNIOR, João Batista. Aplicativos de interação em sala de aula: análise de três possibilidades pedagógicas com recursos digitais. Revista Cocar, [S. l.], v. 14, n. 30, 2020. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/3313. Acesso em: 22 jun. 2024.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo Escolar: Pesquisa revela dados sobre tecnologias na educação. Brasília, DF: Inep, 2021. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/assuntos/noticias/censo-escolar/pesquisa-revela-dados-sobre-tecnologias-nas-escolas. Acesso em: 09 jun. 2024.
FREIRE, Paulo. Educação na Cidade. São Paulo: Editora Vozes, 1995.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 66. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2018.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
IMBERNÓN, Francisco. Formação continuada de professores. Porto Alegre: Artmed, 2010.
KENSKI, Vani Moreira. Educação e tecnologias: O novo ritmo da informação. 2. ed. São Paulo: Papirus, 2007.
LIMA, Marilia Freires de; ARAÚJO, Jefferson Flora Santos de. A utilização das tecnologias de informação e comunicação como recurso didático-pedagógico no processo de ensino e aprendizagem. Revista Educação Pública, [Rio de Janeiro], v. 21, n. 23, 22 jun. 2021. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/21/23/a-utilizacao-das-tecnologias-de-informacao-e-comunicacao-como-recurso-didatico-pedagogico-no-processo-de-ensino-aprendizagem. Acesso em: 20 jun. 2024.
MORAN, José Manuel. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 10. ed. São Paulo: Papirus, 2000.
NUNES, Jackeline de Freitas; DIAS, Ilzeni Silva. As tecnologias da informação no currículo do Ensino Médio: análise a partir das Diretrizes Curriculares Nacionais. Revista Educação e Emancipação, São Luís, v. 12, n. 1, p.204-226, 29 jan. 2019. Disponível em: https://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/10753. Acesso em: 15 ago. 2024.
SAVIANI, Dermeval. Escola e Democracia. 32. ed. São Paulo: Autores Associados, 1999.
SILVEIRA, Laelson Santos da; SANTOS, Raul Teruel dos. Formação de professores e o uso das tecnologias digitais na sala de aula. Múltiplos Olhares em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 13, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/26785. Acesso em: 15 ago. 2024.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Journal of Docent Discunt