Abstract
Objective: The purpose of this study is to locate, identify, gather, select, systematize, and analyze the constituent aspects of the Didactics discipline at the Specific Center for Training and Improvement of Teachers - CEFAM. The research seeks to contribute to the history of this discipline and its impact on teacher training in Brazil, specifically at the CEFAM "Prof. Odinir Magnani" in Tupã-SP, from the 1980s to the 2000s.
Methods: The research employed historical methodologies and procedures, including the systematization of diverse documentary materials. Data and information were gathered from bibliographic sources and documentary corpus that pertained to the Didactics discipline at CEFAM in Tupã-SP.
Results: The findings indicate that the Didactics discipline at CEFAM played a significant role in the formation of teachers, emphasizing technical-pedagogical knowledge to be used by future educators. The study also highlighted how the discipline contributed to the overall development of students and the value placed on the educator's role within the educational system.
Conclusions: The study concludes that the Didactics discipline at CEFAM in Tupã-SP, during the period analyzed, was crucial in shaping the pedagogical practices and educational values of teachers. The research contributes to understanding the historical development of teacher education in Brazil, particularly within the context of CEFAM.
References
BRASIL. Lei nº 9394/96, 20 dez. 1996. Lei de diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União. Brasília, nº 248, 23 dez. 1996.
_______. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica. Brasília: MEC/SEESP, 2001.
CANDAU, V. M. (Org.). A Didática em questão. Petrópolis RJ: Vozes, 3ª edição, 1985. CAVALCANTE, M. J. CEFAM: Uma alternativa pedagógica para a formação do professor. São Paulo: Cortez, 1994.
COELHO, S. E. Q. B. Como os alunos vêem a escola? Um estudo do CEFAM. Marília SP, UNESP, 1998. Dissertação de Mestrado.
COMÊNIO, J. A. Didática Magna. Rio de Janeiro, Organização Simões, 1954.
CHERVEL, A. “História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa”. Teoria e Educação, Porto Alegre, n. 2, p. 177-229, 1990.
FARIA FILHO, L. M. de. Conhecimento e cultura na escola: uma abordagem histórica. In: DAYRELL, J. (Org.). Múltiplos olhares sobre educação e cultura. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1996, p. 127-193.
FUSARI, J. C., CORTESE, M. P. Formação de Professores a nível de 2º grau. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, nº 68, p. 70 – 80, fevereiro 1989.
GOODSON, I. Currículo: teoria e história. Petrópolis: Vozes, 1995.
JULIA, D. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação. Campinas-SP, n. 1, p. 9-43, jan./jun., 2001.
MAGNANI, M. R. M. Em sobressaltos: formação de professora. Campinas: Ed. Unicamp, 1993.
MASETTO, M. T. Didática: a aula como centro. São Paulo: FTD, 1994. – (Coleção aprender e ensinar).
MOURA, M. I. G. L. de. Centro Específico de Formação e Aperfeiçoamento do Magistério (CEFAM) no Estado de São Paulo: Resgatando sua História e Analisando sua Contribuição. São Paulo: PUC, 1991. Dissertação de Mestrado.
PESSANHA, E. G.; DANIEL, M. E. B.; MENEGAZZO, M. A. “Da história das disciplinas escolares à história da cultura escolar: uma trajetória de pesquisa”. Revista Brasileira de Educação, n. 27, set./out./nov./dez., 2004.
PILETTI, C. Didática Geral. São Paulo: Ed. Ática S.A, 19ª edição, 1995.
TANURI, L. M. Historia da Formação de Professores. Revista Brasileira de Educação, Mai/Jun/Jul/Ago 2000, n° 14, p. 61 – 88. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n14/n14a05 (acesso em 22/11/2023).

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Journal of Docent Discunt