The experience of aesthetic, expressive and intersubjective aspects in teaching
Keywords:
Intersubjectivity, Teaching, Teacher trainingAbstract
Objective: To understand how these aspects are experienced by teachers in order to help reflect on and discuss teacher training.
Originality/value: The study showed that the specific nature of the teaching profession requires knowledge to guide its action and, in this way, it is necessary to understand that educating is not just transmitting content for reproduction, but to consider that human formation requires the experience of aesthetic, expressive and intersubjective aspects in pedagogical action.
Method: We used the affective hermeneutics of Andrés Ortiz-Osés, a Latin hermeneut who uses the categories of interpretation, language, meaning, symbolism and affectivity to characterize this approach. These categories were considered when listening to four university professors - named A, B, C and D.
Results: According to the narratives of the teachers interviewed, we realized that there are difficulties in experiencing aesthetic, expressive and intersubjective aspects. These impasses occur as a result of a variety of factors, including the teachers' lack of pedagogical training, a mistaken understanding of the fragmentation of teaching, the course and, consequently, the curriculum, as well as the format of the course structure in terms of classrooms with large numbers of students, class times and content-based teaching.
Conclusion: It was found that the impasses surrounding the difficulties are expressed in the contradiction in (re)signifying the view of the profession itself, because teachers see themselves as subjects endowed with reason, culminating in the extreme of this understanding, that is, in rationalisms and negationist fragmentations of humanity in relationships.
Downloads
References
ADORNO, T. Educação e emancipação. 3. ed. Rio de janeiro: Paz e Terra, 1995.
ARAÚJO, L. M. B.; SOUSA, R. R. O adoecimento psíquico de professores da rede pública estadual: perspectivas dos docentes.[S.l.: s.n.], 2013. Disponível em: www.anpad.org.br/admin/pdf/2013_EnANPAD_GPR2266.pdf Acesso em: 3 jun. 2015.
BEHRENS, M. A. O paradigma da complexidade na formação e no desenvolvimento profissional de professores universitários. Revista Educação, Porto Alegre, v. 30, n. 3, p. 439-455, set./dez. 2007.
BIESTA, G. Para além da aprendizagem: Educação democrática para um futuro humano. Tradução Rosaura Eichenberg. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2013.
CHAUI, M. S. Mito e filosofia. Territórios de Filosofia, 15 abr. 2013. Disponível em: https://territoriosdefilosofia.wordpress.com/2013/04/15/mito-e-filosofia-marilena-chaui. Acesso em: 21 mai. 2019.
CHAUI, M. S. A universidade pública sob nova perspectiva. Revista Brasileira de Educação, n. 24, set./dez. 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/n24/n24a02.pdf. Acesso em: 05 jan. 2021.
DAMÁSIO, A. A estranha ordem das coisas. Portugal: Temas e Debates, 2017.
EURÍPIDES. As bacantes. São Paulo: Hedra, 2010.
GAUTHIER, C. et al. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. 3. ed. Ijuí: Unijuí, 2006.
OZÉS-ORTIZ, A. Hermenêutica, sentido e simbolismo. In: ARAÚJO, A. F.; BAPTISTA, F. P (org.). Variações sobre o imaginário: Domínios, Teorizações, Práticas Hermenêuticas. Lisboa: Instituto Piaget, 2003.
OLIVEIRA, E. S. G de. O “mal-estar docente” como fenômeno da modernidade: os professores no país das maravilhas. Ciênc. Cogn., Rio de Janeiro, v. 7, n. 1, mar. 2006. Disponível em: www.cienciasecognicao.org/pdf/v07/M31677.pdf. Acesso em: 30 maio 2023.
SAVIANI, D. Formação de Professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista Brasileira de Educação, v. 14, n. 40, jan./abr. 2009. Disponível em: www.scielo.br/pdf/rbedu/v14n40/v14n40a12.pdf. Acesso em: 1 jun. 2023.
TIMM, E. Z. et al. O mal-estar na docência em tempos líquidos de Modernidade. Revista mal-estar e subjetividade, Fortaleza, v. X, n. 3, p. 865-885, setembro, 2010.
UFSM. Universidade Federal de Santa Maria. Projeto Pedagógico Institucional – PPI. Santa Maria, RS: UFSM, 2016. Disponível em: https://www.ufsm.br/app/uploads/sites/342/2018/05/UFSM_PPI_Projeto_Pedagogico_Institucional.pdf. Acesso em: 14 jul. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Journal of Docent Discunt
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Declaração de direito autoral
Declaro (amos) que a revista Docent Discunt está autorizada a publicar e alterar o texto inédito e original de minha (nossa) autoria, submetido para avaliação neste periódico, a fim de "maximizar a disseminação da informação". Concordo (amos) em compartilhar os direitos autorais a ele referentes com a Unaspress e com o Unasp, sendo que seu “conteúdo, ou parte dele, pode ser copiado, distribuído, editado, remixado e utilizado para criar outros trabalhos, sempre dentro dos limites da legislação de direito de autor e de direitos conexos”.
Reconheço (Reconhecemos) ainda que a Revista Docent Discunt está licenciada sob uma LICENÇA CREATIVE COMMONS - ATTRIBUTION 4.0 INTERNATIONAL (CC BY 4.0) e que esta obra também estará licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional, caso seja aceita e publicada.
Dito isto, Permito (permitimos) que as instituições citadas acima remixem, adaptem, criem e distribuam, a partir deste trabalho, mesmo que para fins comerciais, desde que atribuam o devido crédito ao(s) autor(es) pela criação original.