Leadership as a competence to be developed by school management team professionals
DOI:
https://doi.org/10.19141/2763-5163.docentdiscunt.v4.n1.pe01516Keywords:
Liderança, Instituição de Ensino, Equipe de gestãoAbstract
the concept of leadership has been used with great frequency in organizations and is also present in schools. In this way, this article focuses on leadership in educational institutions, specifically related to the performance of the school management team (direction, coordination and guidance), aiming to understand the importance of developing leadership skills for the school management team. For this, the methodology applied in this article was based on a bibliographic research, of a basic nature, with a qualitative and descriptive approach. As a result, it was found that the theoretical basis highlights key points for effective leadership, and a management team willing to relate effectively with people is able to efficiently lead their team, thus achieving positive performance in the best way possible. organization to which it belongs, promoting student learning. Complementing the understanding of the term leadership, conceptions about its concept are also presented.
Downloads
References
ARAUJO, L. C. G.; GARCIA, A. A. Teoria geral de administração: orientação para escolha de um caminho profissional. São Paulo: Atlas, 2010.
CABRAL, M. S. N.; SOUSA, M. M. M. T. C.; NASCIMENTO, A. F. Estilos De Liderança No Contexto Da Gestão Escolar Democrática: Algumas Apreciações. Revista Signos, v. 36, n. 2, p. 139-149, 2015.
GOLEMAN, D. Liderança: a inteligência emocional na formação de um líder de sucesso. 1.ed. Rio de Janeiro: Objetivo, 2015.
LUCK, H. Liderança em gestão escolar. 9.ed. Petrópolis: Vozes, 2014.
LUCK, H. TV USC. EM FOCO - Heloisa Luck. Youtube, janeiro de 2016. Disponível em:
https://youtu.be/Ii67fV1Wp74. Acesso em: 10 fev. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Journal of Docent Discunt
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Declaração de direito autoral
Declaro (amos) que a revista Docent Discunt está autorizada a publicar e alterar o texto inédito e original de minha (nossa) autoria, submetido para avaliação neste periódico, a fim de "maximizar a disseminação da informação". Concordo (amos) em compartilhar os direitos autorais a ele referentes com a Unaspress e com o Unasp, sendo que seu “conteúdo, ou parte dele, pode ser copiado, distribuído, editado, remixado e utilizado para criar outros trabalhos, sempre dentro dos limites da legislação de direito de autor e de direitos conexos”.
Reconheço (Reconhecemos) ainda que a Revista Docent Discunt está licenciada sob uma LICENÇA CREATIVE COMMONS - ATTRIBUTION 4.0 INTERNATIONAL (CC BY 4.0) e que esta obra também estará licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional, caso seja aceita e publicada.
Dito isto, Permito (permitimos) que as instituições citadas acima remixem, adaptem, criem e distribuam, a partir deste trabalho, mesmo que para fins comerciais, desde que atribuam o devido crédito ao(s) autor(es) pela criação original.