Pedagogia e Políticas Públicas de Educação

intersecção dos campos

Authors

  • Luciana Vitor Cury
  • Maria do Carmo Meirelles Toledo Cruz

DOI:

https://doi.org/10.19141/2763-5163.docentdiscunt.v2.n2.p163-174

Keywords:

Educação, Implementação de políticas públicas, Pedagogia

Abstract

The need to involve undergraduate students in the production of scientific knowledge brings important consequences for student life and for the training opportunities that will be offered to the student during his/her passage through Higher Education. The present study consists of an experience report on development of the Knowledge Production Workshop, an interdisciplinary scientific initiation activity conducted by professors from the Law and Psychology courses and aimed at the production and dissemination of scientific knowledge. with interdisciplinarity between Psychology and Law. The evolution of the Workshop and the understanding of the Teachers-conductors of the activity in the proposal of scientific production will be demonstrated.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, L. S.; MARINHO-ARAUJO, C. M.; AMARAL, A.; DIAS, D. Democratização do acesso e do sucesso no ensino superior: uma reflexão a partir das realidades de Portugal e do Brasil. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas, v. 17, n. 3, p. 899–920, nov. 2012. https://doi.org/10.1590/S1414-40772012000300014

ALVES-BRITO, A., MASSONI, N. T. O papel da divulgação científica em Astrofísica na velhice: relato de uma experiência na extensão universitária, Revista Brasileira de Extensão Universitária, v. 11, n. 2, p. 199-212, 8 jul. 2020. https://doi.org/10.36661/2358-0399.2020v11i2.11423

ANTONELLI-PONTI, M., VALENTI, L., DÍAZ, D. A. C.; PICOLI, R. M. de M. de; VERSUTI, F. M. Divulgação científica em psicobiologia: educação a distância como estratégia para a promoção da extensão universitária. Expressa Extensão, v. 23, n. 3, p. 183, 31 ago. 2018. https://doi.org/10.15210/ee.v23i3.13668

BRIDI, J. C. A. Atividade de Pesquisa: contribuições da Iniciação Científica na formação geral do estudante universitário. Olhar de Professor, v. 13, n. 2, p. 349-360, 28 dez. 2010. https://doi.org/10.5212/OlharProfr.v.13i2.0010

BRIDI, J. C. A.; PEREIRA, E. M. DE À. O impacto da Iniciação Científica na formação universitária. Olhar de professor, v. 7, n. 2, p. 77-88, 2004. Disponível em: https://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/1404 Acesso em: 27 dez., 2021.

COSTA, F. (Org.). Manual de trabalhos acadêmicos. Engenheiro Coelho: Unaspress - Imprensa Universitária Adventista, 2013.

ESCOBAR, H. Divulgação científica: faça agora ou cale-se para sempre. In: VOGT, C.; GOMES, M.; MUNIZ, R. (Orgs.). ComCiência e divulgação científica. Campinas, SP, BCCL/ UNICAMP, 2018, p. 31-35.

GALVÃO, T. F.; PANSANI, T. DE S. A.; HARRAD, D. Principais itens para relatar Revisões sistemáticas e Meta-análises: A recomendação PRISMA. Epidemiologia e Serviços de Saúde, v. 24, n. 2, p. 335-342, jun. 2015. https://doi.org/10.5123/S1679-49742015000200017

MALUF, M. R.; ZANELLA, M. S.; PAGNEZ, K. S. M. M. Habilidades metalingüísticas e linguagem escrita nas pesquisas brasileiras. Bol. psicol, São Paulo, v. 56, n. 124, p. 67-92, jun. 2006. Disponível em http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0006-59432006000100006 &lng=pt&nrm=iso Acesso em: 28 ago. 2020.

MASSI, L.; QUEIROZ, S. L.; DINHAM, R. Estudos sobre iniciação científica no Brasil: uma revisão. Cadernos de Pesquisa, v. 40, n. 139, p. 173-197, abr. 2010. https://doi.org/10.1590/S0100-15742010000100009

PIMENTA, S. G.; ANASTASIOU, L. DAS G. C. Docência no ensino superior. 2a. ed. São Paulo: Cortez, 2005.

Published

2021-12-31 — Updated on 2022-01-04

Versions

How to Cite

VITOR CURY, L.; DO CARMO MEIRELLES TOLEDO CRUZ, M. Pedagogia e Políticas Públicas de Educação: intersecção dos campos. Journal of Docent Discunt, Engenheiro coelho (SP), v. 2, n. 2, p. 163–174, 2022. DOI: 10.19141/2763-5163.docentdiscunt.v2.n2.p163-174. Disponível em: https://revistas.unasp.edu.br/rdd/article/view/1455. Acesso em: 3 jul. 2024.