REFLECTIONS ABOUT THE TRAINING OF SCHOOL PRINCIPALS OF A MUNICIPAL EDUCATION NETWORK
DOI:
https://doi.org/10.19141/2763-5163.docentdiscunt.v2.n2.p118-124Keywords:
School principals, Permanent formation, ReceptionAbstract
The objective of this article was to describe the formation of school principals and identify how these managers interpreted their difficulties and projected future expectations with the learning acquired in this new context. It is a description and analysis of the actions carried out by a management team led by a principal of an elementary school in view of the training that is experienced offered by a Municipal Department of Education. This training was based on the methodological principle of training processes that favor dialogue, especially by incorporating issues experienced by the principals from their own reflection on the moment of the pandemic, which exposed them to several challenges. The actions undertaken by the welcoming management team revealed a model of democratic-participatory management, in which, even in the face of countless challenges, it provided experiences with professionals working in the school towards overcoming them.
Downloads
References
BONDÍA, J. L. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Rev. Bras. Educ., n. 19, jan.-abr., 2002. https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003
CHRISTOV, L. H. S. Proposta: formação continuada de diretores da rede municipal de São Paulo. [S.l.]: SME, 2019.
DEWEY, J. Experiência e educação. Tradução: Anísio Teixeira. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1979.
LÜCK, H. Perspectivas da gestão escolar e implicações quanto à formação de seus gestores. Em Aberto. Brasília, v. 17, n. 72, p. 11-33, fev.-jun. 2000. https://doi.org/10.24109/2176-6673.emaberto.17i72.2116
PASSEGGI, M. C. Narrativas autobiográficas: solidariedade e ética em educação. Rizoma Freireano, [S.l.], n. 11, 2011. Disponível em: http://www.rizoma-freireano.org/articles-1111/narrativas-autobiograficas-solidariedade-e-etica-em-educacao-maria-da-conceicao-passeggi Acesso em: 25 out. 2021.
PAUL, M. Acompanhamento. In: DELORY-MOMBERGER, C. (Org.). Vocabulaire des histories de vie et de la recherche biographique. Tradução: Denise da Veiga Alves. Toulouse: Éditions Érès, 2019, p. 269-274.
VAILLANT, D. Experiencias inovadoras en el desarrollo profesional de directivos. [S.l.]: Corporación Andina de Fomento (CAF), 2019.
Published
Versions
- 2022-01-04 (2)
- 2021-12-31 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Journal of Docent Discunt
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Declaração de direito autoral
Declaro (amos) que a revista Docent Discunt está autorizada a publicar e alterar o texto inédito e original de minha (nossa) autoria, submetido para avaliação neste periódico, a fim de "maximizar a disseminação da informação". Concordo (amos) em compartilhar os direitos autorais a ele referentes com a Unaspress e com o Unasp, sendo que seu “conteúdo, ou parte dele, pode ser copiado, distribuído, editado, remixado e utilizado para criar outros trabalhos, sempre dentro dos limites da legislação de direito de autor e de direitos conexos”.
Reconheço (Reconhecemos) ainda que a Revista Docent Discunt está licenciada sob uma LICENÇA CREATIVE COMMONS - ATTRIBUTION 4.0 INTERNATIONAL (CC BY 4.0) e que esta obra também estará licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional, caso seja aceita e publicada.
Dito isto, Permito (permitimos) que as instituições citadas acima remixem, adaptem, criem e distribuam, a partir deste trabalho, mesmo que para fins comerciais, desde que atribuam o devido crédito ao(s) autor(es) pela criação original.