This is an outdated version published on 2021-12-31. Read the most recent version.

Contribuições para o repensar a liderança e a inovação na gestão escolar

Authors

  • José Márcio Silva Barbosa Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) - Unidade Acadêmica de Divinópolis

DOI:

https://doi.org/10.19141/2763-5163.docentdiscunt.v2.n2.p60-76

Keywords:

Educational innovation. Participatory and democratic leadership. Political-pedagogical project. School principal.

Abstract

This paper aimed to discuss the proximity between the school principal's leadership and management as a decision-making space that will support new challenges and possibilities for innovation in education. Integrated to this idea, the objective was to broaden the discussion on the proposed theme in the search for theoretical assumptions that boost the guiding lines of the school's work. With this qualitative search developed through literature review, a discussion about innovation in education was established initially attempting to understand the explanation of the concept for its construction in school management. The second part of this paper presents a discussion on the principal's leadership, considered responsible for the new structure of pedagogical work in times of innovation in education.  Finally, some considerations that systematize the main ideas and raise some propositions on the Common National Curriculum Base and its relationship with school management are discussed, with expectations about the school principal’s leadership being open to making his work effective in school and curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARROYO, M. G. Experiências de inovação educativa: o currículo na prática da escola. In: MOREIRA, A. F. B. (Org.). Currículo: políticas e práticas. Campinas: Papirus, 2013, p. 131-164.

CARVALHO, J. M. Práticas pedagógicas nas múltiplas redes educativas que atravessam os currículos. In: LIBÂNEO, J. C. ALVES, N. (Org.). Temas de pedagogia: diálogos entre didática e currículo. São Paulo: Cortez, 2012, p. 189-205.

CHIAVENATO, I. Gestão de pessoas: o novo papel dos recursos humanos nas organizações. 3. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2010.

FERNANDES, P. T. Inovações curriculares: o ponto de vista de gestores de escolas do ensino básico em Portugal. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 27, n. 1, p. 181-210, abr. 2011. https://doi.org/10.1590/S0102-46982011000100009

LIBÂNEO, J. C. Organização e gestão da escola: teoria e prática. 5. Ed. Porto Alegre: Editora Alternativa, 2004.

LIBÂNEO, J. C.; OLIVEIRA, J. F.; TOSCHI, M. S. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. São Paulo: Cortez, 2012.

LÜCK, H.; FREITAS, K. S.; GIRLING, R.; KEITH, S. A escola participativa: o trabalho do gestor escolar. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

LÜCK, H. Gestão participativa na escola. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

LÜCK, H. Concepções e processos democráticos de gestão educacional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Atlas, 2003.

OLIVEIRA, M. A. M.; SOUZA, M. I. S.; BAHIA, M. G. M. Projeto político-pedagógico: da construção à implementação. In: OLIVEIRA, M. A. M. (Org.). Gestão educacional: novos olhares, novas abordagens. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014, p. 40-53.

PEREZ, T. (Org.). BNCC: Base Nacional Comum Curricular na prática de gestão escolar e pedagógica. São Paulo: Editora Moderna, 2018.

TAVARES, F. G. O. O conceito de inovação em educação: uma revisão necessária. Educação, Santa Maria, v. 44, 2019. https://doi.org/10.5902/1984644432311

VEIGAS, I. P. A. Inovações e projeto político-pedagógico: uma relação regulatória ou emancipatória? Cadernos CEDES, Campinas, v. 23, n. 61, p. 267-281, dez. 2003. https://doi.org/10.1590/S0101-32622003006100002

Published

2021-12-31

Versions

How to Cite

SILVA BARBOSA, J. M. Contribuições para o repensar a liderança e a inovação na gestão escolar. Journal of Docent Discunt, Engenheiro coelho (SP), v. 2, n. 2, 2021. DOI: 10.19141/2763-5163.docentdiscunt.v2.n2.p60-76. Disponível em: https://revistas.unasp.edu.br/rdd/article/view/1421. Acesso em: 22 nov. 2024.