Contribuições para o repensar a liderança e a inovação na gestão escolar
DOI:
https://doi.org/10.19141/2763-5163.docentdiscunt.v2.n2.p60-76Keywords:
Educational innovation. Participatory and democratic leadership. Political-pedagogical project. School principal.Abstract
This paper aimed to discuss the proximity between the school principal's leadership and management as a decision-making space that will support new challenges and possibilities for innovation in education. Integrated to this idea, the objective was to broaden the discussion on the proposed theme in the search for theoretical assumptions that boost the guiding lines of the school's work. With this qualitative search developed through literature review, a discussion about innovation in education was established initially attempting to understand the explanation of the concept for its construction in school management. The second part of this paper presents a discussion on the principal's leadership, considered responsible for the new structure of pedagogical work in times of innovation in education. Finally, some considerations that systematize the main ideas and raise some propositions on the Common National Curriculum Base and its relationship with school management are discussed, with expectations about the school principal’s leadership being open to making his work effective in school and curriculum.
Downloads
References
ARROYO, M. G. Experiências de inovação educativa: o currículo na prática da escola. In: MOREIRA, A. F. B. (Org.). Currículo: políticas e práticas. Campinas: Papirus, 2013, p. 131-164.
CARVALHO, J. M. Práticas pedagógicas nas múltiplas redes educativas que atravessam os currículos. In: LIBÂNEO, J. C. ALVES, N. (Org.). Temas de pedagogia: diálogos entre didática e currículo. São Paulo: Cortez, 2012, p. 189-205.
CHIAVENATO, I. Gestão de pessoas: o novo papel dos recursos humanos nas organizações. 3. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2010.
FERNANDES, P. T. Inovações curriculares: o ponto de vista de gestores de escolas do ensino básico em Portugal. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 27, n. 1, p. 181-210, abr. 2011. https://doi.org/10.1590/S0102-46982011000100009
LIBÂNEO, J. C. Organização e gestão da escola: teoria e prática. 5. Ed. Porto Alegre: Editora Alternativa, 2004.
LIBÂNEO, J. C.; OLIVEIRA, J. F.; TOSCHI, M. S. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. São Paulo: Cortez, 2012.
LÜCK, H.; FREITAS, K. S.; GIRLING, R.; KEITH, S. A escola participativa: o trabalho do gestor escolar. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.
LÜCK, H. Gestão participativa na escola. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
LÜCK, H. Concepções e processos democráticos de gestão educacional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.
MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Atlas, 2003.
OLIVEIRA, M. A. M.; SOUZA, M. I. S.; BAHIA, M. G. M. Projeto político-pedagógico: da construção à implementação. In: OLIVEIRA, M. A. M. (Org.). Gestão educacional: novos olhares, novas abordagens. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014, p. 40-53.
PEREZ, T. (Org.). BNCC: Base Nacional Comum Curricular na prática de gestão escolar e pedagógica. São Paulo: Editora Moderna, 2018.
TAVARES, F. G. O. O conceito de inovação em educação: uma revisão necessária. Educação, Santa Maria, v. 44, 2019. https://doi.org/10.5902/1984644432311
VEIGAS, I. P. A. Inovações e projeto político-pedagógico: uma relação regulatória ou emancipatória? Cadernos CEDES, Campinas, v. 23, n. 61, p. 267-281, dez. 2003. https://doi.org/10.1590/S0101-32622003006100002
Published
Versions
- 2022-01-04 (2)
- 2021-12-31 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Journal of Docent Discunt
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Declaração de direito autoral
Declaro (amos) que a revista Docent Discunt está autorizada a publicar e alterar o texto inédito e original de minha (nossa) autoria, submetido para avaliação neste periódico, a fim de "maximizar a disseminação da informação". Concordo (amos) em compartilhar os direitos autorais a ele referentes com a Unaspress e com o Unasp, sendo que seu “conteúdo, ou parte dele, pode ser copiado, distribuído, editado, remixado e utilizado para criar outros trabalhos, sempre dentro dos limites da legislação de direito de autor e de direitos conexos”.
Reconheço (Reconhecemos) ainda que a Revista Docent Discunt está licenciada sob uma LICENÇA CREATIVE COMMONS - ATTRIBUTION 4.0 INTERNATIONAL (CC BY 4.0) e que esta obra também estará licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional, caso seja aceita e publicada.
Dito isto, Permito (permitimos) que as instituições citadas acima remixem, adaptem, criem e distribuam, a partir deste trabalho, mesmo que para fins comerciais, desde que atribuam o devido crédito ao(s) autor(es) pela criação original.