PROS AND CONS OF REMOTE EDUCATION

A CASE STUDY OF THE CONEXÃO PROJECT

Authors

  • Malton de Oliveira Fuckner

DOI:

https://doi.org/10.19141/docentdiscunt.v1.n2.p128-145

Keywords:

remote classes, pandemic, mediation

Abstract

The text proposes a reflection on remote classes in the context of the suspension of presential classes due to the Covid-19 pandemic. Under the critical analysis of Alves (2020), we sought to propose a counterpoint to the arguments against the adoption of remote classes in private education through a case study using “Conexão Project” as a study object. The  project comprises classes in lives and videoconference formats presented in the opposite shift to high school regular hours. The case study used a questionnaire, electronic records from YouTube, WhatsApp and mentimeter.com, aside documentary sources as research sources. It was inferred that once the parts are properly informed, school, family and students have  enough elements to build online classes in a systematic manner, although with some limitations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, M. E. B.; VALENTE, J. A. Tecnologias e currículo: trajetórias convergentes ou divergentes? São Paulo: Paulus, 2011.

ALVES, L. Educação remota: entre a ilusão e a realidade. Interfaces Científicas - Educação, v. 8, n. 3, p. 348 - 365, 2020. Disponível em: https://bit.ly/3rAb0W0. Acesso em: 2 nov. 2020.

ANTUNES, J. Os imigrantes e os nativos digitais. Tecnologia Educacional. 12 mai. 2016. Disponível em: https://bit.ly/2OFvZJ3. Acesso em: 12 ago. 2016.

BACICH, L.; MORAN, J. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. São Paulo: Penso Editora, 2018.

BARBERO, J. M. A comunicação na educação. São Paulo: Contexto, 2014.

BUCKINGHAM, D. Crescer na era das mídias eletrônicas. São Paulo: Loyola, 2007.

CRUZ, D. M.; RAMOS, D. K.; DE ALBUQUERQUE, R. M. Jogos eletrônicos e aprendizagem: o que as crianças e jovens têm a dizer? Revista Contrapontos, v. 12, n. 1, 2012, p. 87-96.

DOOLEY, L. M. Case study research and theory building. Avanços no desenvolvimento de recursos humanos, v. 4 n. 3, 2002, p. 335-354.

DUARTE, N. As Pedagogias do aprender a aprender e algumas ilusões da assim chamada sociedade do conhecimento. Revista Brasileira De Educação, n. 18, 2001, p. 35-40.

FERNANDES, A. F.; MAGALHÃES, T. M.; MAGALHÃES, L. H.; FERNANDES, A. F. Aulas remotas: os desafios e potenciais de um novo modo de ensinar utilizando tecnologia. In: Congresso Internacional de Tecnologias (CIET) - Encontro de Pesquisadores Em Educação a Distância (ENPED). Anais... São Carlos, 2020.

FLICK, U. Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Morata, 2004.

IDOETA, P. A. Os desafios e potenciais da educação à distância, adotada às pressas em meio à quarentena. BBC News Brasil, 17 de abril de 2020. Disponível em: https://bbc.in/3rWgeM7. Acesso em: 5 out. 2020.

KENSKI, V. Mo. Aprendizagem mediada pela tecnologia. Revista Diálogo Educacional, v 4, n. 10, 2003, p. 1-10.

LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.

PARACELSUS, J. J. Selected Writings. Londres: Routledge & Kegan Paul, 1951.

PERRENOUD, P. Avaliação: da excelência à regulação das aprendizagens – Entre duas lógicas. Porto Alegre: Artmed, 1999.

SANTAELLA, L. Comunicação ubíqua: repercussões na cultura e na educação. São Paulo: Paulus, 2013.

SOUZA, C. C.; LEÃO, G. M. P. Ser jovem e ser aluno: entre a escola e o facebook. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 41, n. 1, jan/mar 2016, p. 279-302.

STAKE, R. E. Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata, 1999.

Published

2021-02-24

How to Cite

FUCKNER, M. de O. PROS AND CONS OF REMOTE EDUCATION: A CASE STUDY OF THE CONEXÃO PROJECT. Journal of Docent Discunt, Engenheiro coelho (SP), v. 1, n. 2, p. 128–145, 2021. DOI: 10.19141/docentdiscunt.v1.n2.p128-145. Disponível em: https://revistas.unasp.edu.br/rdd/article/view/1357. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Articles