FROM ADVENTIST SCHOOL OF EDUCATION TO THE COLLEGE OF EDUCATION OF THE ADVENTIST UNIVERSITY OF SÃO PAULO
CONTRIBUITIONS FOR THE HISTORY OF TEACHER TRAINING IN BRAZIL
DOI:
https://doi.org/10.19141/docentdiscunt.v1.n1.p9-17Keywords:
TEACHER TRAINING, ADVENTIST COLLEGE OF EDUCATION, ADVENTIST HIGHER EDUCATIONAbstract
The study of teacher training educational institutions allows us to glimpse aspects of education history and teacher training that has been built in Brazil over time. At the same time, this text shows a part of the history of the first higher education teacher training course linked to an Adven-tist institution implanted in Brazil – the Education course of the Adventist School of Education (FAED), which belonged to the Adventist Teaching Institute ( IAE) located in Santo Amaro region, south of São Paulo city. Created in 1973, FAED fulfilled an old dream of the institution’s leaders: to consolidate the triad “Evangelization, Health and Education”, through the implementation of its first higher education courses:Theology, Nursing and Education. The central goal of this article is to identify the process of implementation and development of FAED and to understand which are its contributions to teacher training, both in the region where it was located and in a broader context of the state and country, considering FAED received male and female students from different regions of Brazil, allowing the spread of its philosophical-educational ideals to evangelize the Adventist public and also outside of it in the different regions of Brazil.
Downloads
References
CARVALHO, M. M. C. A escola e a república e outros ensaios. Bragança Paulista: Edusf, 2003.
CERTEAU, M. A invenção do Cotidiano: Artes de fazer. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 1994.
CHARTIER, R. A história cultural: entre práticas e representações. Lisboa: DIFEL; Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1990.
GROSS, R. Colégio Internacional de Curitiba. Rio de Janeiro: Collins Editora, 1996.
HILSDORF, M. L. S. História da educação brasileira: leituras. São Paulo: Thomson Learning, 2003.
MENDONÇA, A. G. Introdução ao protestantismo no Brasil. São Paulo: Edições Loyola, 1990.
MESQUIDA, P. Hegemonia norte-americana e educação protestante no Brasil. Juiz de Fora: EDUFJF; São Bernardo do Campo: EDITEO, 1994.
PASTORE, J. O Ensino superior em São Paulo: Aspectos quantitativos e qualitativos de sua experiência. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1972.
ROMANELLI, O. O. História da educação no Brasil. 13ª Ed. Petrópolis: Vozes, 1991.
RIBEIRO, M. L. S. História da educação brasileira: a organização escolar. 2ª Ed rev. São Paulo: Cortez & Moraes, 1979.
NAGLE, J. Educação e sociedade na primeira República. São Paulo: EPU; Rio de Janeiro: Fundação Nacional do Material Escolar, 1976.
SILVA, M. Pedagogia adventista, modernidade e pós-modernidade. 2001. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Metodista de Piracicaba, Piracicaba, 2001.
STENCEL, R. História da educação superior adventista no Brasil. 2006. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Metodista de Piracicaba, Piracicaba, 2006.
TANURI, L. M. História da formação de professores. Revista Brasileira de Educação. São Paulo, n. 14, mai/ago 2000, p. 61-88.
TIMM, A. R. (Org.). A educação adventista no Brasil: uma história de aventuras e milagres. Engenheiro Coelho: UNASPRESS, 2004.
TIMM, A. R.. (Org.) Instituto Adventista de Ensino, Campus 2 – 15 Anos de História. Engenheiro Coelho: Unaspress, 1999.
VIDAL, D. G.; FARIA FILHO, L. M. As lentes da história: estudos de história e historiografia da educação no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2005.
VIEIRA, R. C. C. Vida e obra de Guilherme Stein Jr.: Raízes da Igreja Adventista do Sétimo Dia no Brasil. Tatuí: Casa Publicadora Brasileira, 1995.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaração de direito autoral
Declaro (amos) que a revista Docent Discunt está autorizada a publicar e alterar o texto inédito e original de minha (nossa) autoria, submetido para avaliação neste periódico, a fim de "maximizar a disseminação da informação". Concordo (amos) em compartilhar os direitos autorais a ele referentes com a Unaspress e com o Unasp, sendo que seu “conteúdo, ou parte dele, pode ser copiado, distribuído, editado, remixado e utilizado para criar outros trabalhos, sempre dentro dos limites da legislação de direito de autor e de direitos conexos”.
Reconheço (Reconhecemos) ainda que a Revista Docent Discunt está licenciada sob uma LICENÇA CREATIVE COMMONS - ATTRIBUTION 4.0 INTERNATIONAL (CC BY 4.0) e que esta obra também estará licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional, caso seja aceita e publicada.
Dito isto, Permito (permitimos) que as instituições citadas acima remixem, adaptem, criem e distribuam, a partir deste trabalho, mesmo que para fins comerciais, desde que atribuam o devido crédito ao(s) autor(es) pela criação original.