Educational principles of ellen gould white in contemporary teaching and learning practices

Authors

  • Ellen Nogueira Rodrigues Centro Universitário Adventista de São Paulo - UNASP, São Paulo, (Brasil) https://orcid.org/0000-0002-8689-0029
  • Stella Tofolo Washington Centro Universitário Adventista de São Paulo - UNASP/EC, São Paulo, (Brasil)

DOI:

https://doi.org/10.19141/1809-2454.kerygma.v19.n1.pe1628

Keywords:

Educational Principles, Ellen G. White, Content Analysis

Abstract

The present article aims to analyze the educational principles advocated by the author Ellen White in the book Education (2013), focusing specifically on three dimensions (neuroplasticity, personalized teaching, and holistic education) considered fundamental for 21st-century pedagogy. The aim is to analyze the possibility of convergences and divergences between White's educational principles and the dimensions established by the authors Kilgour and Christian (2017) in the literature. The research is theoretical and qualitative in nature and uses Bardin's content analysis (2011) for investigation. It was found that the concepts of neuroplasticity, personalization of teaching and comprehensive education are included in the writings left by the researched author. In the work Education (2013), there is advice involving these areas, even if there are differences in the terms used in the present scenario. It is noted that White's educational principles are like the educational trends of the 21st century.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ellen Nogueira Rodrigues, Centro Universitário Adventista de São Paulo - UNASP, São Paulo, (Brasil)

Professor of the Professional Master's Degree in Education at the Centro Universitário Adventista de São Paulo (UNASP). PhD in Education (PhD in Curriculum and Instruction) from Andrews University (USA). The doctorate title was revalidated in Brazil by Unicamp as a doctorate in education (area of ​​concentration: teaching and cultural practices). 

Stella Tofolo Washington, Centro Universitário Adventista de São Paulo - UNASP/EC, São Paulo, (Brasil)

Pedagogical Supervisor for Elementary School and High School at Associação Paulista Central. She has a degree in Pedagogy and a specialization in Psychopedagogy and an MBA in Educational Management. Master in Education from Unasp, Engenheiro Coelho.

 

References

ANDRADE, Daniele; MONTEIRO, Maria. Educação híbrida: abordagens práticas no Brasil. Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar, v. 5, n. 14, p. 250-264, 2019. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RECEI/article/view/1676. Acesso em: 22 out. 2024.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.

BORTOLI, Bruno de; TERUYA, Teresa. Neurociência e educação: os percalços e possibilidades de um caminho em construção. Imagens da Educação, v. 7, n. 1, p. 70-77, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v7i1.32171. Acesso em: 22 out. 2024.

CAMPINAS. O manifesto dos pioneiros da educação nova (1932). Revista HISTEDBR On-line, n. especial, p. 188–204, 2006. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/1044145/mod_resource/content/1/3.Manifesto%20dos%20Pioneiros%20da%20Educa%C3%A7%C3%A3o.pdf. Acesso em: 19 dez. 2022.

CARVALHO, Fernanda. Neurociências e educação: uma articulação necessária na formação docente. Trabalhos em Educação e Saúde, v. 8, n. 3, p. 537-550, 2010 Disponível em: https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1589. Acesso em: 22 out. 2024.

CAVALIERE, Ana. Anísio Teixeira e a educação integral. Paidéia, v. 20, n. 46, p. 249-259. 2010. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-863X2010000200012. Acesso em: 22 out. 2024.

FREITAS, Cezar; FIGUEIREDO, Ireni. As concepções de educação integral e integrada em John Dewey. Trabalho & Educação, v.29, n.2, p. 197-215, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.35699/2238-037X.2020.19618. Acesso em: 22 out. 2024

GROSSI, Márcia; BORJA, Shirley. A neurociência e a educação a distância: um diálogo necessário. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 9, n. 19, p. 87-102, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/5598. Acesso em: 22 out. 2024.

KILGOUR, Peter; CHRISTIAN, Beverly. Old school or cutting edge? an examination of Ellen G. White’s views on education from a best practice twenty-first century perspective. Teach, v. 11, n. 2, p. 34-41, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.55254/1835-1492.1353. Acesso em: 22 out. 2024.

MARINO, Leonardo. A falência do modelo escolar tradicional e a necessária construção de uma educação integral e comunitária. Giramundo. v. 5. n. 10. p. 19–30, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.33025/grgcp2.v5i10.2485. Acesso em: 22 out. 2024.

MORAN, José. Educação híbrida: um conceito chave para a educação, hoje. In: BACICH, Lilian; NETO, Adolfo; TREVISANI, Fernando (Org.). Ensino Híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015a. p. 27-45.

MORAN, José. Mudando a educação com metodologias ativas. In: SOUZA, Carlos; MORALES, Ofelia (Org.). Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. Ponta Grossa: UEPG/PROEX, 2015b. v. 2, p. 15-33.

RELVAS, Marta. Neurociência na Prática Pedagógica. Rio de Janeiro: Wak, 2012.

SOUSA, José; SANTOS, Simone. Análise de conteúdo em pesquisa qualitativa: modo de pensar e de fazer. Pesquisa e Debate em Educação, v. 10, n. 2, p. 1396-1416, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.34019/2237-9444.2020.v10.31559. Acesso em: 22 out. 2024.

WHITE, Ellen. Educação. Tatuí: Casa Publicadora Brasileira, 2013.

Published

2024-09-20

How to Cite

RODRIGUES, E. N.; TOFOLO WASHINGTON, S. Educational principles of ellen gould white in contemporary teaching and learning practices. Kerygma, Engenheiro coelho (SP), v. 19, n. 1, p. e1628, 2024. DOI: 10.19141/1809-2454.kerygma.v19.n1.pe1628. Disponível em: https://revistas.unasp.edu.br/kerygma/article/view/1628. Acesso em: 30 mar. 2025.