Values education in hebrew adventist education

Authors

  • Cláudio Antônio Hirle Lima

Keywords:

Education, Values, Hebrews, Adventist.

Abstract

The article aims to show to the relation between the Hebraic education and the adventist education. Considering the universe of available conceptualizations for the definition of the term, it nominates the Comenius concept of education as learning for the life, as the most adjusted to the pedagogical thought debated here. It presents then the Hebraic conception of education as characterized by religiosity, practice and experience, contrasting it, then, with the intellectualistic pedagogy of the Greeks. The clash between these two educational current is emphasized by their opposing anthropological concepts. The questioning to the rational emphasis of the Greeks is supported by authors as Scheler, Hesen and Werneck, which argue the experience as essential element for the apprehension of the value. It is evidenced the historical predominance of the Greek intellectualism in all educational systems of the West, including the confessional ones. The Adventist education finally is presented as rescued of the ancient Hebraic pedagogy. Its pretension is to close the parenthesis of Christian rupture with the philosophy of the Hebrews. Through a proposal Biblical-oriental of integration between theory and practice, secular knowledge and divine knowledge, the Adventist education is presented as current promoter of the Hebrew values that seek to restore educating to its original state

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGOSTINHO. Confissões. Bragança Paulista: Editora Universitária São Francisco, 2008.

ARANHA, M. L. A., e MARTINS, M. H. P. Filosofando: Introdução à Filosofia. São Paulo: Moderna, 1997.

AULETE, C. Dicionário contemporâneo da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Delta S.A., 1958.

BÍBLIA SAGRADA. Traduzida em Português por João Ferreira de Almeida. Revista e Atualizada no Brasil. Barueri: Sociedade Bíblica do Brasil, 1993.

CHAMPLIN, R. N. e BENTES, J. M. Enciclopédia de Bíblia, Teologia e Filosofia. 6 vols. São Paulo: Candeia, 1991.

CHAUÍ, M. Convite à Filosofia. São Paulo: Ática, 1995.

COMENIUS, J. A. Didática magna. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

ELIADE, M. An Encyclopedia of Religion. Nova York: Mcmillan Publishing Company, 1987.

ENCICLOPÉDIA Mirador Internacional. São Paulo: Companhia Melhoramentos de São Paulo, 1987.

FERREIRA, A. B. H. Novo Aurélio Século XXI: o dicionário da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1999.

GADOTTI, M. História das Idéias Pedagógicas. São Paulo: Ática, 1993.

GRANDE Enciclopédia Larousse Cultural. São Paulo: Nova Cultural/Plural Editora e Gráfica, 1998.

HESEN, J. Filosofia dos Valores. Coimbra: Armênio Amado – Editor, Sucessor, 1980.

KEYES, N. B. História Ilustrada do Mundo Bíblico. Rio de Janeiro: Seleções do Reader´s Digest, 1962.

KNIGHT, G. R. Filosofia e Educação – Uma Introdução da Perspectiva Cristã. Engenheiro Coelho: Imprensa Universitária Adventista, 2001.

LALANDE, A. Vocabulário Técnico e Crítico da Filosofia. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

MACEDO, U. Introdução à Teoria dos Valores. Curitiba: Editora dos Professores, 1971.

NOVA Enciclopédia Barsa. São Paulo: Companhia Melhoramentos de São Paulo, 1997.

PEDAGOGIA ADVENTISTA – Confederação das Uniões Brasileiras da Igreja Adventista do Sétimo Dia. Tatuí: Casa Publicadora Brasileira, 2004.

PRESTES FILHO, U. F. O Indígena e a mensagem do segundo advento: missionários adventistas e povos indígenas na primeira metade do século XX. São Paulo: Tese de Doutorado em História Social – FFLCH-USP, 2007.

RAHNER, K. Theologié et antropologie. Paris: Lês Éditions du Cerf, 1947.

SCHELER, Max. Ética: Nuevo Ensayo de Fundamentación de um Personalismo Ético. Tomo II. Buenos Aires: Revista de Ocidente Argentina, 1948.

SEEVELD, C. “Christian Art”. In: The Christian Imagination: Essays in Literature and Arts. Editado por Leland Ryken. Grand Rapids: Baker Book House, 1981.

von STEIN, A. Criação. Lychen OT Retzow - Alemanha: Daniel-Verlag, 2000.

WERNECK,V. R. Cultura e Valor. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2003.

__________. Educação e Sensibilidade – um estudo sobre a teoria dos valores. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1996.

Published

2011-01-05

How to Cite

LIMA, C. A. H. Values education in hebrew adventist education. Kerygma, Engenheiro coelho (SP), v. 7, n. 1, p. 19–38, 2011. Disponível em: https://revistas.unasp.edu.br/kerygma/article/view/155. Acesso em: 4 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos