Contemporary board games as a strategy to stimulate executive functions in children aged 7 to 10

Authors

  • Ana Carolina Guedes de Andrade Universidade Presbiteriana Mackenzie – M, São Paulo, (Brasil)
  • Luiz Renato Rodrigues Carreiro Universidade Presbiteriana Mackenzie - M, São Paulo, (Brasil)
  • Ana Paula Soares de Campos Universidade Presbiteriana Mackenzie  – M, São Paulo, (Brasil)
  • Rone Paiano Universidade Presbiteriana Mackenzie – M, São Paulo, (Brasil)

DOI:

https://doi.org/10.19141/2763-5163.docentdiscunt.v5.n00.pe01657

Keywords:

Executive Functions, Contemporary Board Games, Cognitive Stimulation

Abstract

Introduction: This study investigates the use of contemporary board games to stimulate executive functions (EF)—cognitive skills essential for planning, decision-making, and behavioral control—in elementary school children.

Objective: To analyze the impact of a Contemporary Board Games program on the development of EF in children.

Methodology: Eight children (4 boys and 4 girls), aged 7 to 10, from a public school in São Paulo participated. Tests such as the Trail Making Test, Tower of London, Cancellation Attention Test (CAT), and Stroop Test were conducted before and after the intervention. Behavioral analysis tables were also developed to observe gameplay actions.

Results: Most participants improved their test performances, showing increased correct answers (Tower of London), reduced errors (Stroop), and advances in cognitive flexibility and working memory (CAT). Behavioral improvements were also noted during gameplay, though younger participants (7 years old) faced more challenges.

Conclusion: Contemporary board games proved effective in stimulating EF, highlighting their potential as an educational tool. Extending the intervention duration and increasing participant numbers could enhance future research outcomes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Carolina Guedes de Andrade, Universidade Presbiteriana Mackenzie – M, São Paulo, (Brasil)

Pedagoga e Pós-Graduada em Neurociência pela Universidade Presbiteriana Mackenzie – M, São Paulo, (Brasil).

Luiz Renato Rodrigues Carreiro, Universidade Presbiteriana Mackenzie - M, São Paulo, (Brasil)

Doutor em Ciências, área de concentração fisiologia humana pela Universidade de São Paulo – USP, São Paulo, (Brasil). Professor do Programa de Pós-Graduação em Ciências do Desenvolvimento Humano da  Universidade Presbiteriana Mackenzie - M, São Paulo.

 

Ana Paula Soares de Campos, Universidade Presbiteriana Mackenzie  – M, São Paulo, (Brasil)

Doutora em Distúrbio do Desenvolvimento pela Universidade Presbiteriana Mackenzie  – M, São Paulo, (Brasil). Professora do Curso de Pedagogia da Universidade Presbiteriana Mackenzie - M, São Paulo.

Rone Paiano, Universidade Presbiteriana Mackenzie – M, São Paulo, (Brasil)

Doutor em Distúrbio do Desenvolvimento pela Universidade Presbiteriana Mackenzie – M, São Paulo, (Brasil). Professor do Curso de Pedagogia da Universidade Presbiteriana Mackenzie – M, São Paulo.

References

ALVES, F. Gamification: como criar experiências de aprendizagem engajadoras. DVS Editora, 2015.

ANDRADE, M. J. et al. Desempenho de escolares em testes de atenção e funções executivas: estudo comparativo. Revista de Psicopedagogia, São Paulo, v. 33, n. 101, p. 123-132, 2016. Disponível em <https://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?pid=S0103-84862016000200002&script=sci_arttext>.

ANDRADE, A. C. G; PAIANO, R. O USO DE JOGOS DE TABULEIRO MODERNOS NO CONTEXTOESCOLAR PARA O ESTÍMULO DASFUNÇÕESEXECUTIVAS. In: Anais da XVIII Jornada de Iniciação Científica, Universidade Presbiteriana Mackenzie, 2022, p 1-14. Disponível em: <http://eventoscopq.mackenzie.br/index.php/jornada/xviii/paper/view/3006/2053>.

BAGGETTA, P.; ALEXANDER, P. A. Conceptualization and Operationalization of Executive Function. Mind Brain and Education, v. 10, n. 1, p. 10–33, 2016. Disponível em: <https://doi.org/10.1111/mbe.12100>.

BOVO, E. B. P. et al. Relações entre as funções executivas, fluência e compreensão leitora em escolares com dificuldades de aprendizagem. Revista de Psicopedagogia, São Paulo, v. 33, n. 102, p. 272-282, 2016. Disponível em: <https://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?pid=S0103-84862016000300006&script=sci_arttext>.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília, 2008.

CAMPANHOLO, K. Teste Stroop. In: MIOTTO, E.; CAMPANHOLO, K.; SERRÃO, V.; TREVISAN, B. (Eds.). Manual de avaliação neuropsicológica: A prática da testagem cognitiva, Memnon, 2018. p. 87–94.

CARVALHO, A. Um prelúdio (A natureza é o estudo básico dos jogos de tabuleiro e seu universo). Jogos de Tabuleiro na Educação. São Paulo, SP: Devir, 2022.

CRISTOFORI, Irene et al. Executive Functions. Handbook of Clinical Neurology, v. 163, chapter 11, 2019. Disponível em: <https://doi.org/10.1016/B978-0-12-804281-6.00011-2>.

DIAMOND, A. Executive Functions. Annual Review of Psychology, v. 64, p.135-168, 2013. Disponível em: <https://doi.org/10.1146/annurev-psych-113011-143750>.

GRANDO, R. C. O conhecimento matemático e o uso de jogos na sala de aula. 2000. 239 f. Tese (Doutorado em XXX) – Faculdade de Educação, UNICAMP, São Paulo, 2000.

HUIZINGA, J. Homo Ludens – vom Unprung der Kultur im Spiel. 4. d. reimp. São Paulo: Perspectiva, 2010.

KISHIMOTO, T. M. Froebel e a concepção de jogo infantil. Revista de Faculdade de Educação, São Paulo, v. 22, p. 145-168, n.1, 2004.

LEON, Camila Barbosa Riccardi et al. Funções executivas e desempenho escolar em crianças de 6 a 9 anos de idade. Revista de Psicopedagogia, São Paulo, v. 30, n. 92, p. 113-120, 2013. Disponível em <https://www.revistapsicopedagogia.com.br/detalhes/104/products-list.html>.

MONTIEL, J. M; SEABRA, A. G. Teste de Trilhas e Teste de Atenção por Cancelamento. In: SEABRA, A. G.; DIAS, N. M. (Orgs). Avaliação neuropsicológica cognitiva: atenção e funções executivas. v. 1. São Pulo: Memnon, 2012.

OLIVEIRA, M. C.; RAMOS, D. K. Jogos cognitivos na escola: percepção das crianças sobre o aprimoramento das funções executivas. Eccos Revista Científica, n. 56, 2021. Disponível em: <https://doi.org/10.5585/eccos.n56.11199>.

PRADO, L. L. Jogos de tabuleiro modernos como ferramenta pedagógica: pandemic e o ensino de ciências. Revista Eletrônica Ludus Scientiae, Foz do Iguaçu, v. 2, n. 2, p. 26-38, jul./dez. 2018. Disponivel em: <https://doi.org/10.30691/relus.v2i2.1485>.

RAMOS, D. K.; ROCHA, N. L. DA.; RODRIGUES, K. J. R.; ROISENBERG, B. B. O uso de jogos cognitivos no contexto escolar: contribuições às funções executivas. Psicologia Escolar e Educacional, v. 21, n.2, p. 265–275, (2017). Disponivel em: <https://doi.org/10.1590/2175-3539201702121113>.

ROCHA, L. B. da. Efeitos do Programa de Alfabetização e Raciocínio (PAR) no desempenho acadêmico e na expressão das funções executivas em crianças com dificuldades de aprendizagem. 2017. 134 f. Dissertação (Distúrbios do Desenvolvimento) – Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo.

TEIXEIRA, S. F. de A. Uma reflexão sobre a ambiguidade do conceito de jogo na educação matemática. 2008. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008. doi:10.11606/D.48.2008.tde-26012009-134012.

VIO, C; FANCELLO, G, S; CIANCHETTI, C. Teste TOL – Torre de Londres. São Paulo: Erickson. 2006.

Published

2024-12-09

How to Cite

GUEDES DE ANDRADE, A. C.; RODRIGUES CARREIRO, L. R.; SOARES DE CAMPOS, A. P.; PAIANO, R. Contemporary board games as a strategy to stimulate executive functions in children aged 7 to 10. Journal of Docent Discunt, Engenheiro coelho (SP), v. 5, n. 00, p. e01657, 2024. DOI: 10.19141/2763-5163.docentdiscunt.v5.n00.pe01657. Disponível em: https://revistas.unasp.edu.br/rdd/article/view/1657. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Articles