Experience and philosophy: the classroom mycelial network

Authors

  • Geverton Felipe Köhnlein Colégio Luterano Concórdia, Rio Grande do Sul. Escola Vinícius de Morais, Porto Alegre

Keywords:

Philosophy, Education, Fungi, Mycelium

Abstract

What are the possibilities for fungi to teach us about their world and for us, teachers, to put this teaching into practice in the classroom? Based on this question, this article proposes to build mycelial networks within the classroom. In this case, this network was already created throughout the year 2022. The experiences mentioned here were produced in the encounter between a mycorrhizal network between teacher and students. In addition, several spores were released, demonstrating the conceptual connections between theory and practice. The process can be seen as a kind of microrhizic teacher, a concept created to designate the potent forces that are woven together with the plant-students. Mycorrhizal fungi exchange nutrients between plants and both are strengthened in this connection. As in the world of botany, in education there is also this exchange between teachers and students. Therefore, to spread these events is to be close to the mushrooms, which contribute to the continuation of the mycelial network.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Geverton Felipe Köhnlein, Colégio Luterano Concórdia, Rio Grande do Sul. Escola Vinícius de Morais, Porto Alegre

 Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Filosofia pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS, Rio Grande do Sul, (Brasil). Professor de filosofia e sociologia do Colégio Luterano Concórdia, Rio Grande do Sul. Professor de Filosofia, Sociologia e Culturas Religiosas da Escola Vinícius de Morais, Porto Alegre.

References

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a Filosofia? 3.ed. Trad. Bento Prado Jr. e Alberto Alonso Muñoz. São Paulo. Editora 34, 2010.

DETONI, Maria Célia. Artesania clínica: questões para uma prática da multiplicidade. Porto Alegre. Ed. Marcavisual, 2009.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir: Nascimento da Prisão. Petrópolis. Ed. Vozes, 2013.

hooks, bell. Ensinando a Transgredir: A educação como prática da liberdade. São Paulo. Ed. Martins Fontes, 2017.

KOHAN, Walter. Filosofia - o paradoxo de aprender e ensinar. Belo Horizonte. Ed. Autentica, 2009.

NIETZSCHE, Friedrich. A vontade de Poder. Rio de Janeiro . Ed. Contraponto, 2008.

___________________. A gaia ciência. São Paulo. Ed. Companhia das letras, 2012.

PLATÃO. Apologia de Sócrates. In: _______. Diálogos. Tradução de Carlos Alberto Nunes. São Paulo. Edições Melhoramento. 1970.

_______. O banquete. In: _______. Sócrates: Os pensadores. São Paulo. Abril Cultural, 1972. 230 p.

PEREIRA, Marcos. Estética da professoralidade: um estudo crítico sobre a formação do professor. Santa Maria. Ed. UFSM, 2016.

ROCHA, Silvia Pimenta Velloso. Os abismos da suspeita: Nietzsche e o perspectivismo. Rio de Janeiro. Ed. Relume Dumará. 2003.

_______. Os abismos da suspeita: Nietzsche e o perspectivismo. Rev. O que nos faz pensar. No 18. p.213-224. Setembro. 2004.

SAFATLE, Vladimir. O circuito dos afetos: Corpos políticos, desamparo e o fim do indivíduo. Belo Horizonte. Ed. Autêntica, 2015.

SHELDRAKE, Merlin. A trama da vida: como os fungos constroem o mundo. São Paulo. Fósforo/Ubu editora, 2021.

Published

2023-12-28

How to Cite

KÖHNLEIN, G. F. Experience and philosophy: the classroom mycelial network. Journal of Docent Discunt, Engenheiro coelho (SP), v. 4, p. e01576, 2023. Disponível em: https://revistas.unasp.edu.br/rdd/article/view/1576. Acesso em: 3 jul. 2024.