Concept and purpose of education according to comenius in the textbook magna
Keywords:
Comenius, Education, Great didacticsAbstract
The main goal of this bibliographic study was to carry out an exploratory analysis of Comenius' educational vision in his most relevant book: The Great Didactic. The following questions were considered: Who was Comenius, and for what reason this was his most important work? What is the definition and purpose of education according to his view? And what are the contributions of this concept to the contemporary era? The data indicate that Comenius conceived education as an effective instrument to bring the human being to the knowledge of God and His will and, therefore, it must be universal. His conception of the human being considers the problem of sin and the need for redemption, and he aims an education that restores the human being to the image and likeness of his Creator. By writing his main textbook, Comenius addresses in a practical way what education should be like and how people should be treated. He recognizes the responsibility of educators, as well as the potential of early childhood formative experiences as crucial not just for this life, but also for eternity.
Downloads
References
ALMEIDA, João Ferreira de. A Bíblia sagrada: antigo e novo testamento. Tradução de João Ferreira de Almeida. 2.ed. Barueri: Sociedade Bíblica do Brasil, 2000.
BOSSA, Nadia A. Fracasso escolar: um olhar psicopedagógico. Porto Alegre: Artmed, 2009.
BOTO, C. Comenius e a educação universal para ensinar todas as coisas. Pedagogía y Saberes, 54, 2021. Disponível em: Acesso em 24 nov 2022.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDB. 9394/1996. Brasília: 2018.
______. Senado Federal. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, 1988.
COMENIUS, Iohannis Amos. Didáctica magna. Tradução de Joaquim Ferreira Gomes. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2001.
DARIUS, R.; DARIUS, F. A didática em Comenius e a didática contemporânea: alguns apontamentos. Revista Científica do UBM, Maringá, v. 19, n. 37, p. 185-210, 2017.
DIAS, Jéssica França, Temas da didática magna de Comenius: temas da escola moderna. Anais do III Terceiro Encontro de Didática e Práticas de Ensino, Goiânia: Faculdade de Educação – UFG, 2009.
GARCIA, R. A. G. A didática magna: uma obra precursora da pedagogia moderna? Revista HISTEDBR On-line. Campinas, v. 14, n. 60, p. 313-323, 2015.
GHIRALDELLLI, Paulo Junior. História da educação brasileira. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2009.
GONTIJO, Fábio de Brito. A didática magna de comenius e as declarações da Unesco. Dissertação (Mestrado). Uberaba: Universidade de Uberaba, 2016.
LIRA, Liliane Oliveira. Contribuições da didáctica magna de comenius para a formação docente na atualidade. João Pessoa: UFPB, 2020. Disponível em: <https://repositorio.ufpb.br/jspui/bitstream/123456789/17876/1/LOL10082020.pdf> Acesso em 14 out 2022.
LOPES, Edson Pereira. O conceito de educação em João Amós Comenius. Fides Reformata, São Paulo, v. 13, n. 2, p. 49-63, 2008.
LUCKESI, Cipriano. Filosofia da educação. São Paulo: Cortez, 1994.
MENEZES, Ebenezer Takuno de. Verbete educação para todos. Dicionário Interativo da Educação Brasileira. EducaBrasil. São Paulo: Midiamix, 2015. Disponível em <https://www.educabrasil.com.br/educacao-para-todos/>. Acesso em 06 set 2022.
OLIVEIRA, Fernando Henrique Cavalcante de. O ensino religioso na escola pública: perspectivas, percalços e novos horizontes à luz do clássico Didática Magna de João Amós Comenius. Tese de Doutorado, Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas: Unicamp, 2011.
PEREIRA, Meira Chaves. Educação e didática em Comenius. Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria, Espanha, v. 9, n. 2, p. 104-115, 2016.
SUARÉZ, A. S. “Educar é redimir”: significado e implicações da noção de redenção-educação nos escritos de Ellen G. White. Revista Parousia, Engenheiro Coelho, p. 51-81, 2010.
WALKER, Daniel. Comenius: o criador da didática moderna. Juazeiro do Norte: HB, 2001.
WHITE, Ellen G. Educação. 1.ed. [s.l]: The Ellen G. White Estate, 2013.
UNESCO. Repensar a educação: rumo a um bem comum mundial? Brasília: Unesco, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Journal of Docent Discunt
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Declaração de direito autoral
Declaro (amos) que a revista Docent Discunt está autorizada a publicar e alterar o texto inédito e original de minha (nossa) autoria, submetido para avaliação neste periódico, a fim de "maximizar a disseminação da informação". Concordo (amos) em compartilhar os direitos autorais a ele referentes com a Unaspress e com o Unasp, sendo que seu “conteúdo, ou parte dele, pode ser copiado, distribuído, editado, remixado e utilizado para criar outros trabalhos, sempre dentro dos limites da legislação de direito de autor e de direitos conexos”.
Reconheço (Reconhecemos) ainda que a Revista Docent Discunt está licenciada sob uma LICENÇA CREATIVE COMMONS - ATTRIBUTION 4.0 INTERNATIONAL (CC BY 4.0) e que esta obra também estará licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional, caso seja aceita e publicada.
Dito isto, Permito (permitimos) que as instituições citadas acima remixem, adaptem, criem e distribuam, a partir deste trabalho, mesmo que para fins comerciais, desde que atribuam o devido crédito ao(s) autor(es) pela criação original.