As Histórias em Quadrinhos (HQs) como recurso didático para o Ensino Religioso

Authors

  • Francisco Luiz Gomes de Carvalho Centro Universitário Adventista de São Paulo (UNASP)
  • Débora Lima Mateus
  • Maria Lúcia de Jesus

DOI:

https://doi.org/10.19141/2763-5163.docentdiscunt.v3.n1.p96-106

Keywords:

Science, Religious Education, Comic Books, Religion

Abstract

Religious Education (ER) is a permanent curricular component in undergraduate courses at São Paulo Adventist University College (Centro Universitário Adventista de São Paulo, UNASP) and is offered each semester in the curricular matrices. Such offer is guided by the institution s regularions. Among the curricular components, the discipline Science and Religion stands out, especially due to the challenges that comprise the relationship between the two fields of knowledge. We present on the pages of this article the result of a proposal made effective as a formative itinerary for undergraduate students in Pedagogy (Vila Matilde Unit). The proposal had as milestones of the semiannual journey the reading and writing of a review of the book Eles Criam em Deus, as well as the participation in a special class and in orientation meetings, in order to culminate with the production of a story in comics as a resource for scientific dissemination based on the precepts of active methodologies, technologies applied to education and based on Barbour with regard to the relationship between science and religion under the bias of dialogue.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABREU, L. C. Da voz à tela: a nova linguagem docente. In: XXIV Congresso Brasileiro da Comunicação. Anais... Campo Grande-MS, p. 1-12, 2001. Disponível em: http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2001/papers/NP11ABREU.PDF Acesso em: 27. Ago. 2020.

BARBOUR, I. Quando a ciência encontra a religião: inimigas, estranhas ou parceiras? São Paulo: Cultrix. 2004.

BORGES, I. A. Confessionalidade e construção ética na universidade. São Paulo: Mackenzie, 2008.

CARLINO, P. Escribir, leer y aprender en la universidad: uma introducción a la alfabetización académica. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2005.

CARUSO, F.; CARVALHO, M.; SIVEIRA, M. C. Uma proposta de ensino e divulgação de ciências através dos quadrinhos. Ciência & Sociedade, p. 1-2, 2002. Disponível em: http://cbpfindex.cbpf.br/publication_pdfs/cs00802.2006_12_08_10_29_32.pdf Acesso em: 27 ago. 2020.

CASTELLS, M. A era da informação: economia, sociedade e cultura. São Paulo: Paz e Terra, 2000. (A Sociedade em Rede, v. 1).

CONSU-20/2016. Conselho de Educação Superior. Diretrizes institucionais para o Ensino Religioso. Reunião 29/09/2016. Disponível em: https://docplayer.com.br/68499765-Centrouniversitario-adventista-de-sao-paulo-unasp-diretrizes-institucionais-para-o-ensino-religioso.html Acesso em: 27 ago. 2020.

CHASSOT, A. Alfabetização científica: uma possibilidade para a inclusão social. Revista Brasileira de Educação, nº 22, p. 89-100, 2003. https://doi.org/10.1590/S1413-24782003000100009

FONSECA, S.; MAGINA, S. Estratégias de ensino pela ótica dos estudantes: reflexões sobre a aprendizagem. Revista E-Curriculumn, v. 15, nº 3, p. 664-692, 2017. https://doi.org/10.23925/1809-3876.2017v15i3p664-692

JUNQUEIRA, S. R. A. Ciência da Religião aplicada ao ensino religioso. In: PASSOS, J. D.; USARSKI, F. (Org.). Compêndio da Ciência da Religião. São Paulo: Paulinas; Paulus, 2013, v. 1, p. 603-614.

KNIGHT, G. R. Mitos na educação adventista: um estudo interpretativo da educação nos escritos de Ellen G. White. Engenheiro Coelho, SP: Unaspress, 2010.

KOCH, I. V. E., V. M. Ler e compreender: os sentidos do texto. São Paulo: Contexto, 2007.

LUPETTI, K. O.; IWATA, A. Y. Produção de histórias em quadrinhos como processo de alfabetização científica: a Química em foco. Revista Temporis, v. 16, nº 2, p. 265-288, 2016. Disponível em: http://www.revista.ueg.br/index.php/temporisacao/issue/archive Acesso em: 27 ago. 2020.

MALLMANN, E. M.; CATAPAN, A. H. Elaboração de materiais didáticos para mediação pedagógica a distância. In: VI Seminário de Pesquisa em Educação da Região Sul. Anped Sul. Santa Maria, RS: UFMS, 2006.

MORAN, J. Metodologias ativas para uma aprendizagem profunda. In: MORAN, J.; BACICH, L. (Org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre, RS: Penso, 2018.

OLIVEIRA, C. V. O valor informativo das histórias em quadrinhos como canal de divulgação científica. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação), Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2012. Disponível em: http://www.fiocruz.br/brasiliana/media/carlosvictoroliveira.pdf Acesso em: 27 ago. 2020.

OSBORNE, J. HANNESSY, S. Literature review in science education and the role of OCT: promise, problems and future directions. TeLearn. Disponível em: https://telearn.archives-ouvertes.fr/hal-00190441/document Acesso em: 27 ago. 2020.

PARZIANELLO, J. K.; MAMAN, D. Tecnologias na sala de aula: o professor como mediador. In: II Simpósio Nacional de Educação. XXI Semana de Pedagogia. Infância, sociedade e Educação. Anais... Cascavel, PR, 2010, p. 1-15.

PASSOS, J. D. Ensino religioso: construção de uma proposta. São Paulo: Paulinas, 2007.

PERRENOUD, P. Avaliação: da excelência à regulação das aprendizagens – entre duas lógicas. Porto Alegre, RS: Artes Médicas, 1999.

PPC-2018. Projeto pedagógico do curso. Pedagogia. Unasp, campus São Paulo, 2018.

RIPPER, A. V. O preparo do professor para as novas tecnologias. In: OLIVEIRA, V. B. (Org.). Informática em psicopedagogia. São Paulo: Editora Senac, 1996.

SANCHES, M. A.; DANILAS, S. Busca de harmonia entre religião e ciência no Brasil: reflexões a partir do ano de Darwin. Teocomunicação, v. 42, nº 1, p. 98-118, jan.-jun. 2012. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/teo/issue/view/595 Acesso em: 29 jul. 2020.

SASSERON, L. H.; CARVALHO, A. M. P. Alfabetização científica: uma revisão bibliográfica. Investigações em Ensino de Ciências, v. 16, nº 1, p. 59-77, 2011. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/issue/view/18 Acesso em: 27 ago. 2020.

SEEGGER, V.; CANES, S. E.; GARCIA, C. A. X. Estratégias tecnológicas na prática pedagógica. Revista Monografias Ambientais, v. 8, nº 8, p. 1.887-1.899, 2012. https://doi.org/10.5902/223613086196

SEVERINO, A. J. A universidade, a pós-graduação e a produção do conhecimento. Curitiba, PR: Universidade Tuiuti do Paraná, 1998.

SILVA, R. P. Eles criam em Deus: biografias de cientistas e sua fé criacionista. Tatuí, SP: Casa Publicadora Brasileira, 2017.

SOARES, A. M. L. Religião & educação: da Ciência da Religião ao Ensino Religioso. São Paulo: Paulinas, 2010.

VYGOTSKY, L. S. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone; Edusp, 1998.

Published

2022-10-03

How to Cite

CARVALHO, F. L. G. de; MATEUS, D. L.; JESUS, M. L. de. As Histórias em Quadrinhos (HQs) como recurso didático para o Ensino Religioso. Journal of Docent Discunt, Engenheiro coelho (SP), v. 3, p. 96–106, 2022. DOI: 10.19141/2763-5163.docentdiscunt.v3.n1.p96-106. Disponível em: https://revistas.unasp.edu.br/rdd/article/view/1515. Acesso em: 3 jul. 2024.