O uso das metodologias ativas para melhoria nas práticas de ensino e aprendizagem

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19141/2763-5163.docentdiscunt.v2.n1.p60-70

Keywords:

Education; Active methodologies; Pedagogical practices; Teaching-learning.

Abstract

This bibliographic article presents the effects of using active methodologies in teaching and learning practices. The spread of the use of technologies has generated changes in the field of education and traditional pedagogical practices are still used very frequently. As an alternative to traditional practice, active methodologies emerge, which enable students to act actively in the construction of their knowledge. It aims to theoretically deepen the reflections on teacher training and beliefs in the training process, which can influence the change processes that teachers can start, and the possibilities and benefits in the use of active methodologies. Paying attention to this moment of the world pandemic of the coronavirus, where the inequalities of teaching in Brazil became more evident, and the contemporary pedagogical resources are fundamental in the actions of the teachers so that the students do not have greater damage in their educational process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGUIAR, W. M. J.; OZELLA, S. Apreensão dos sentidos: aprimorando a proposta dos núcleos de significação. Revista brasileira de estudos pedagógicos, Brasília, v. 94, n. 236, p. 299-322, jan.-abr. 2013.

Base Nacional Comum Curricular. Disponível em: https://bit.ly/3gSkcRJ. Acesso em: 30 set. 2020.

BRASIL. Constituição. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Presidência da República, 1988. Disponível em: https://bit.ly/3vL1QYy. Acesso em: 08 jul. 2020.

BECK, C. Metodologias ativas: conceito e aplicação. 2018 Disponível em: https://bit.ly/3iUycgJ. Acesso em: 15 set. 2020.

CASTELLS, M. A sociedade em rede: do conhecimento à política. In: CASTELLS, M.; CARDOSO, G. (Org.). A sociedade em rede: do conhecimento à acção política. Lisboa: Imprensa Nacional, 2006, p. 17-30.

COHEN, Ma. Alunos no centro do conhecimento. 2017. Disponível em: https://bit.ly/3vI6xlF . Acesso em: 15 set.2020.

CURRY, C. R. J. Direito à educação; direito à igualdade; direito à diferença. Cadernos de pesquisa, São Paulo, n. 116, p. 245-262, jul. 2002.

CURY, C. R. J. Educação escolar e pandemia. Pedagogia em ação, Belo Horizonte, v. 13, n. 1, 2020.

GAROFALO, D. Como as metodologias ativas favorecem o aprendizado. 2018. Disponível em: https://bit.ly/3vFonFX . Acesso em: 23 set. 2020.

GATTI, B. A. et al. Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília: Unesco, 2019.

GUSKEY, T. R.; SPARKS, D. Linking professional development to improvements in student learning. Trabalho não publicado, apresentado no Annual Meeting of the American Educational Research Association, New Orleans, 1º-5 abr. 2002.

HUBERMAN, M. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, A. (Org). Vida de professores. Porto: Porto Editora, 1989, p. 31-61.

IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. Coleção Questões da Nossa Época, nº 77.2. São Paulo: Cortez, 2001.

IBIAPINA, I. M. L. M. Reflexões sobre produção do campo teórico-metodológico das pesquisas

colaborativas: gênese e expansão. In: IBIAPINA, I. M. L. M.; BANDEIRA, H. M. M.; ARAUJO, F. A. M. (Orgs.). Pesquisa colaborativa: multirreferenciais e práticas convergentes. Teresina: EDUFPI, 2016, p. 33-64.

Ipea – Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada. Nota técnica – A infraestrutura sanitária e

tecnológica das escolas e a retomada das aulas em tempos de covid-19. 2020. Disponível em: https://bit.ly/2TOzBL9. Acesso em: 15 nov. 2020.

LEAL, P. C. S. A educação diante de um novo paradigma: ensino a distância (EaD) veio para ficar. Gestão & Tecnologia, v. 1, n. 30, p. 41-43, jan.-jun., 2020.

LIBÂNEO, J. C.; OLIVEIRA, J. F.; TOSCHI, M. S. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. São Paulo: Cortez, 2007.

MARCELO, C. Desenvolvimento profissional docente: passado e futuro. Revista de ciências da educação, n. 8, p. 7-22, jan.-abril 2009.

MORAN, J. M. Razão e emoção: componentes fundamentais do conhecimento. 5º Simpósio

hipertextos e tecnologias na educação. 1º Colóquio Internacional de Educação com Tecnologias. Recife: UFPE, 2013. Entrevista a Karla Vidal. Disponível em: https://bit.ly/2SP4Nd7. Acesso em: 20 set. 2020.

MORGADO, J. C. Identidade e profissionalidade docente: sentidos e (im)possibilidades. Ensaio: avaliação e políticas públicas em educação, Rio de Janeiro, v. 19, n. 73, p. 793-812, out.-dez. 2011.

ROLDÃO, M. C. Função docente: natureza e construção do conhecimento profissional. Revista brasileira de educação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 34, p. 94-103, jan.-abr. 2007.

SOBRAL, F. R.; CAMPOS, C. J. G. Utilização de metodologia ativa no ensino e assistência de enfermagem na produção nacional: revisão integrativa. Revista da escola de enfermagem da USP, São Paulo, v. 46, n. 1, p. 208-218, fev. 2012.

SHULMAN, L. S.; SHULMAN, J. H. Como e o que os professores aprendem: uma perspectiva em

transformação. Cadernos Cenpec, São Paulo, v. 6, n. 1, p. 120-142, jan.-jun. 2016.

SUHR, I. R. F. Desafios no uso da sala de aula invertida no ensino superior. Revista transmutare, Curitiba, v. 1, n. 1, p. 4-21, jan.-jun, 2016.

TARDIF, M.; RAYMOND, D. Saberes, tempo e aprendizagem no magistério. Educação & sociedade, v. 21, n. 73, p. 209-244, dez. 2000.

TAVARES, P. A. Metodologias ativas: entenda como elas favorecem a aprendizagem. 2018. Disponível em: <https://bit.ly/2Slm3Xi>. Acesso em: 23 set. 2020.

TITTON, L. A. Aprendizagem ativa: a história é outra. 2020. Disponível em: https://bit.ly/3wGNMR0. Acesso em: 15 nov. 2020.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. Rio de Janeiro: Martins Fontes, 1996.

Published

2021-08-24

How to Cite

BATISTA, L. M. B. M.; DA CUNHA, V. M. P. O uso das metodologias ativas para melhoria nas práticas de ensino e aprendizagem. Journal of Docent Discunt, Engenheiro coelho (SP), v. 2, n. 1, p. 60–70, 2021. DOI: 10.19141/2763-5163.docentdiscunt.v2.n1.p60-70. Disponível em: https://revistas.unasp.edu.br/rdd/article/view/1369. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Articles