THE RELATIONSHIP BETWEEN TEACHERS' PRACTICES IN THE MUNICIPAL PUBLIC EDUCATION SYSTEM AND THE USE OF APOSTILED STANDARD MATERIAL
DOI:
https://doi.org/10.19141/docentdiscunt.v1.n2.p10-26Keywords:
teaching work, Municipal Public Education System, handout materialAbstract
This article outlines the relation between the work of teachers in municipal public schools in São Paulo state and the use of the handout materials during the classes. Based on a bibliographical review, a qualitative research was carried through questionnaires applied to Portuguese Language teachers. These teachers’ jobs are entailed to the Municipal Education Office which purchases handout teaching books developed by a private publishing house; the agreement is made by public bidding. The results of this study reveal that although such materials organize, define and program the pedagogical work of the teacher, they also establish parameters and rules that direct the functioning of the classes and, moreover, control behaviors, procedures and results of directors, coordinators, students, and specially the teachers who use the materials.
Downloads
References
BATISTA, A. A. G. Um objeto variável e instável: textos, impressos e livros didáticos. In: ABREU, M. (Org.). Leitura, história e história da leitura. Campinas: Mercado de Letra, 2000.
BOURDIEU, P. A economia das trocas simbólicas. 5ª Ed. São Paulo: Perspectiva, 1999.
BOURDIEU, P. Questões de Sociologia. Rio de Janeiro: Marco Zero, 1989.
BOURDIEU, P. Sur le pouvoir symbolique. Annales: Economies, sociétés, civilisations, v. 32, n. 3, 1977, p. 405-411.
ELIAS, N. A Sociedade de Corte. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
ELIAS, N. A Sociedade dos Indivíduos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1994b.
ELIAS, N. Conocimiento y Poder. Madrid: La Piquita, 1994a.
ELIAS, N. Introdução à Sociologia. Lisboa: Edições 70, 1986.
FOUCAULT, M. Microfísica do poder. 19. ed. São Paulo: Graal, 2004.
FOUCAULT, M. Vigiar e Punir. 22 Ed. Petrópolis: Vozes, 2000.
GERALDI, J. W. Livro didático de língua portuguesa: a favor ou contra? Entrevista a Ezequiel Theodoro. Leitura, teoria e prática, v. 6, n. 9, 1987, p. 3-7.
LANDINI, T. S. Jogos habituais - sobre a noção de habitus em Pierre Bourdieu e Norbert Elias. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL PROCESSO CIVILIZADOR, 10. Anais... Campinas, 2007. Disponível em: https://bit.ly/2WDSQFo. Acesso em 23 dez. 2020.
MORAES, M. C. M. Recuo da teoria: dilemas na pesquisa em educação. Revista Portuguesa de Educação, v. 14, n. 1, 2001, p. 7-25.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaração de direito autoral
Declaro (amos) que a revista Docent Discunt está autorizada a publicar e alterar o texto inédito e original de minha (nossa) autoria, submetido para avaliação neste periódico, a fim de "maximizar a disseminação da informação". Concordo (amos) em compartilhar os direitos autorais a ele referentes com a Unaspress e com o Unasp, sendo que seu “conteúdo, ou parte dele, pode ser copiado, distribuído, editado, remixado e utilizado para criar outros trabalhos, sempre dentro dos limites da legislação de direito de autor e de direitos conexos”.
Reconheço (Reconhecemos) ainda que a Revista Docent Discunt está licenciada sob uma LICENÇA CREATIVE COMMONS - ATTRIBUTION 4.0 INTERNATIONAL (CC BY 4.0) e que esta obra também estará licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional, caso seja aceita e publicada.
Dito isto, Permito (permitimos) que as instituições citadas acima remixem, adaptem, criem e distribuam, a partir deste trabalho, mesmo que para fins comerciais, desde que atribuam o devido crédito ao(s) autor(es) pela criação original.