The Teacher’s Role in the Face of Students’ Diversities and Singularities Experienced in the Classroom
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Palavras Chave: Diversidade, Inclusão, Sala de Aula, Escola, Professor

How to Cite

ALVES PEREIRA, A.; LUCAS TEIXEIRA , E. The Teacher’s Role in the Face of Students’ Diversities and Singularities Experienced in the Classroom. Journal of Docent Discunt, Engenheiro coelho (SP), v. 6, n. 00, p. e01963, 2025. DOI: 10.19141/2763-5163.docentdiscunt.v6.n00.pe01963. Disponível em: https://revistas.unasp.edu.br/rdd/article/view/1963. Acesso em: 15 sep. 2025.

Abstract

Objectives: This article aims to promote reflections on diversity in the classroom, a phenomenon that has intensified in recent decades. Thus, it sought to analyze some of the diversities present in the school environment, as well as to understand how institutions and teachers have acted in the face of this scenario and the need for student inclusion.

Methods: The scientific method adopted in this article was bibliographic research, associated with a literature review. The aim was to validate and enrich the reflections presented, supported by a broad selection of scientific and academic works. In this way, knowledge, questions, and positions of various authors on the theme of diversity and inclusion in schools are presented.

Conclusions: Based on the facts presented, it can be stated that the classroom has become a less hegemonic and more diverse environment. In this context, schools must be prepared to deal with the differences among students. Furthermore, it is essential that teachers be trained to act in an integrative manner, adopting methodologies appropriate to each situation, and that families also fulfill their educational role.

Theoretical Contributions: To understand some of the aspects of diversity that students may manifest in the classroom and to investigate the phenomenon of inclusion in the school environment. From this perspective, the study seeks to explore the repercussions of diversity in the educational context, point out ways to ensure respect for differences, and indicate necessary actions to promote proper inclusion.

https://doi.org/10.19141/2763-5163.docentdiscunt.v6.n00.pe01963
PDF (Português (Brasil))

References

REFERÊNCIAS

BARBOZA, Maria Eduarda Martins. O papel da educação no combate à desinformação, discriminação e xenofobia In Pesquisas e Inovações Em Ciências Humanas e Sociais: Produções Científicas Multidisciplinares No Século XXI. Organizador Braga, Daniel l. S. Instituto Scientia; Vol. 1, p.493-505, DOI 10.55232/1083002, 2022. ISBN: 978-65-85047-02-9

Disponível em: https://institutoscientia.com/wp-content/uploads/2022/10/Pdf-Livro-Humanas-3.pdf

Acesso em: 20 mar. 2025.

BAVARESCO, Paulo Ricardo; SILVA, Giovana Maria Di Domenico. Mundialização, individualismo e movimentos sociais: construção da cidadania planetária?. Revista Alamedas: e-ISSN 1981-025, v. 6, n. 2, p.156-170,2018.

Disponível em:

https://e-revista.unioeste.br/index.php/alamedas/article/download/18265/12826/72537

Acesso em: 20 mar. 2025.

BRÊTAS, José Roberto da Silva; MORAES, Silvia Piedade de. Preconceito e Bullying no Ambiente Escolar. Revista Educação: UNG-Ser - ISSN 1980-6469, [S. l.], v. 15, n. 1, p. 147–157, 2020. DOI: 10.33947/1980-6469-v15n1-4015. Disponível em: https://revistas.ung.br/index.php/educacao/article/view/4015

Acesso em: 20 mar. 2025.

BRIANT,Maria Emília Pires; OLIVER, Fátima Corrêa. Inclusão de crianças com deficiência na escola regular numa região do município de São Paulo: conhecendo estratégias e ações. Revista Brasileira de Educação Especial: v. 18, n. 1, p. 141–154, jan. 2012.

Disponível em:

https://www.scielo.br/j/rbee/a/yCKYPwRPkTPPNQdGrvQZtBz/?f

Acesso em: 20 mar. 2025.

Crochík, José Leon; DIAS, Marian Ávila de Lima. Educação inclusiva e o enfrentamento à violência In: Vulnerabilidades, resistências e inclusão. In Fidalgo, S. S., Carvalho, M. F., & Cruz, F. M. (2023). Vulnerabilidades, resistências e inclusão. UNIFESP. DOI https://doi.org/10.34024/9786585919081. Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP, livro eletrônico, PDF, v. 7, 1 ed., São Paulo, 2023. ISBN 978-65-85919-08-1

Disponivel em: https://repositorio.unifesp.br/items/0c370d4f-349c-4433-a7da-48f21a65c05a

Acesso em: 20 mar. 2025.

DE CARVALHO, Pablo Velloso; DIAS, Kátia Arruda; LACERDA, Thiago Corrêa; CORREIA, Vanessa do Carmo. História da pessoa com deficiência e da evolução do entendimento dos transtornos mentais. Contribuciones a Las Ciencias Sociales: [S. l.], v. 16, n. 8, p. 13768–13787, 2023. DOI: 10.55905/revconv.16n.8-287. Disponível em: https://ojs.revistacontribuciones.com/ojs/index.php/clcs/article/view/1490

Acesso em: 20 mar. 2025.

FERREIRA, Windyz B. Entendendo A Discriminação Contra Estudantes Com Deficiência Na Escola in Tornar a educação inclusiva. Organizado por Osmar Fávero; Windyz Ferreira; Timothy Ireland; Débora Barreiros. Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura – UNESCO, p.220, Brasília, 2009. ISBN: 978-85-7652-090-0

Disponível em:

http://sid.usal.es/idocs/F8/FDO23183/tornar_educa%C3%A7ao_inclusiva.pdf#page=24

Acesso em: 20 mar. 2025.

GOLDFARB, Maria Patrícia Lopes; LIMA, Vanessa Karla Mota de Souza. O Hijab é “Mais Que Um Pano Na Cabeça” – Aportes Antropológicos Sobre a Agência De Mulheres Muçulmanas Nos Usos Do Véu Islâmico No Nordeste Do Brasil. Vivência: Revista de Antropologia, [S. l.], v. 1, n. 62, 2023. DOI: 10.21680/2238-6009.2023v1n62ID31271.

Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/vivencia/article/view/31271

Acesso em: 20 mar. 2025.

IMBERNÓN, Francisco. Formação permanente do professorado [livro eletrônico] : novas tendências. Título original: Nuevas tendencias en la formación permanente del professorado. Cortez, tradução de Sandra Trabucco Valenzuela, ePub, São Paulo, 2022. ISBN 978-65-5555-254-6

KUBASKI, Cristiane; MORAES, Violeta Porto. O bilinguismo como proposta educacional para crianças surdas. In: Congresso Nacional de Educação; EDUCERE–III Encontro Sul Brasileiro de Psicopedagogia, Curitiba, PR Brasil. 2009.

Disponível em:

http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/artigos_edespecial/biliguinguismo.pdf

Acesso em: 20 mar. 2025.

LIMA, Maria Liviane do Nascimento; OLIVEIRA, Evaldo Ribeiro. Descolonização Dos Currículos: Racismo e Representatividade Nas Escolas. Revista Ibero-Americana de Humanidades: Ciências e Educação, [S. l.], v. 11, n. 1, p. 181–194, 2025. DOI: 10.51891/rease.v11i1.17769.

Disponível em: https://periodicorease.pro.br/rease/article/view/17769

Acesso em: 20 mar. 2025.

LOPES, Pedro Borba. Educação Inclusiva: Princípios, Desafios E Práticas. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação: [S. l.], v. 11, n. 1, p. 2797–2800, 2025. DOI: 10.51891/rease.v11i1.18025.

Disponível em: https://periodicorease.pro.br/rease/article/view/18025

Acesso em: 20 mar. 2025.

MEFANO, Vania; LOPES, Marina Maldonado Marins; VERMELHO, Sonia Cristina Soares Dias. Inclusão e violência escolar: contribuições de um estudo empírico no Rio de Janeiro. Revista da FAEEBA: Educação e Contemporaneidade, v. 32, n. 69, p. 167-186, 2023.

Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/faeeba/v32n69/2358-0194-faeeba-32-69-0167.pdf

Acesso em: 20 mar. 2025.

MELO, Luciana Bezerra de; DEMEKHIN, Eugene. A Influência Das Religiões Na Construção Dos Hábitos Alimentares: Cabe Ao Nutricionista Questioná-La?. Revista Cinetífica Cognitionis: DOI 10.38087/2595.8801.170, v. 5 n. 2, p.290-300, 2022.

Disponível em:

https://revista.cognitioniss.org/index.php/cogn/article/view/114/109

Acesso em: 20 mar. 2025.

MENESES, Branca Maria de; DE AQUINO SOUZA, Rejane; DE SOUSA MATOS DE ALBUQUERQUE, Rayane; DA SILVA AMORIM, Manuela. Violência escolar, preconceito e educação inclusiva. Revista Eletrônica de Educação: [S. l.], v. 18, n. 1, p. e5596115, 2024. DOI: 10.14244/reveduc.v18i1.5596.

Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/5596

Acesso em: 20 mar. 2025.

MOREIRA, Adilson José. Letramento racial : uma proposta de reconstrução da democracia brasileira. Editora Contracorrente: 1. ed., São Paulo, 2024. ISBN 978-65-5396-177-7

NETA, Olívia Dionísia Nascimento; PEREIRA, Sabrina Gabriela dos Santos; MÉLO, Amanda Amorim de. Os Desafios Da Prática Pedagógica Do Professor De Apoio Na Inclusão Da Criança Na Educação Infantil. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação: [S. l.], v. 10, n. 12, p. 2153–2170, 2024. DOI: 10.51891/rease.v10i12.17424.

Disponível em: https://periodicorease.pro.br/rease/article/view/17424.

Acesso em: 20 mar. 2025.

NETO, Eduardo RUEDA. Memoriais de Javé: Uma Descrição Resumida de Símbolos e Festividades do Judaísmo. Epitaya E-books, [S. l.], v. 1, n. 20, p. 100-114, 2022. DOI: 10.47879/ed.ep.2022595p100.

Disponível em: https://portal.epitaya.com.br/index.php/ebooks/article/view/557

Acesso em: 20 mar. 2025.

PATRÍCIO, Vanessa Angélica. Ciberbullying: Realidade Ou Exagero? Escola E Família Para O Combate A Essa Prática. Revista Educação: UNG-Ser - ISSN 1980-6469, [S. l.], v. 15, n. 1, p. 45–52, 2020. DOI: 10.33947/1980-6469-v15n1-4006. Disponível em: https://revistas.ung.br/index.php/educacao/article/view/4006

Acesso em: 20 mar. 2025.

PEREIRA, Maria Cristina da Cunha. Aquisição da língua portuguesa escrita por crianças surdas. Anais do Simpósio Internacional de Ensino da Língua Portuguesa. Anais do SIELP: v. 1, n. 1, p. 610-617, 2011.

Disponível em:

https://www.ileel.ufu.br/anaisdosielp/wp-content/uploads/2014/06/volume_1_artigo_066.pdf

Acesso em: 20 mar. 2025.

RIOS, Noemi Vieira de Freitas; NOVAES, Beatriz Cavalcanti de A. Caiuby. O processo de inclusão de crianças com deficiência auditiva na escola regular: vivências de professores. Revista Brasileira de Educação Especial: v. 15, n. 01, p. 81-98, 2009.

Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/rbee/v15n01/v15n01a07.pdf

Acesso em: 20 mar. 2025.

SILVA, Fagner Veloso da; ESTRELA, Karla Alexandra Dantas Freitas; MIRANDA, Gislayne Aparecida Barbosa. Os Fenômenos Religiosos Como Expressão Da Dimensão Cultural Do Ser Humano: Contribuições Do Ensino Religioso No Ambiente Escolar. Rein - Revista Educação Inclusiva, v. 6, n. 4, Campina Grande, Brasil, 2022.

Disponível em: https://revista.uepb.edu.br/REIN/article/view/608.

Acesso em: 20 mar. 2025.

SIMPLICIO, Andressa Asevedo; SILVA, Lohana Motta da; CUNHA, Susana Medeiros. Dificuldade De Aprendizagem No Contexto Escolar. Trajetória Multicursos: E-ISSN 2178-4485, v. 16, n. 2, 2023.

Disponível em: https://cientifica.cnec.br/index.php/trajetoria-multicursos/article/view/335/336

Acesso em: 20 mar. 2025.

SZYMANSKI, Heloisa. Práticas educativas familiares: a família como foco de atenção psidoeducacional. Estudos de Psicologia: (Campinas), v. 21, n. 2, p. 5–16, maio,2004.

Disponível em: https://www.scielo.br/j/estpsi/a/GsMP7wfNk5Xc9dsKGQwYCZK/

Acesso em: 20 mar. 2025.

VIEIRA, Adrieli A; ADRIANO, Ana Beatriz; SILVA, Laini A.; PAULA, Nathália V. C. de; SANTOS, Ramon de Freitas; SANTOS, Juliana C. dos. TEA, TDAH E TDA: uma visão no ambiente escolar. 15ª JORNADA CIENTÍFICA E TECNOLÓGICA DO IFSULDEMINAS, Educação: Ética, Direitos humanos / Educação especial e Inclusão JORNADA, v. 15, n. 2, 2023.

Disponível em: https://josif.ifsuldeminas.edu.br/ojs/index.php/anais/article/view/1292

Acesso em: 20 mar. 2025.

VIEIRA, Ingrid Câmara Luiz. A Intolerância Religiosa Como Elemento Norteador Do Ensino Da Cultura Afro-Brasileira Na Escola. Unitas, Número Especial Sete Anos, v. 5, n. 2, 2017.

Disponível em: https://revista.fuv.edu.br/index.php/unitas/article/view/572

ISSN 2358-3037

Acesso em: 20 mar. 2025.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 Journal of Docent Discunt

Downloads

Download data is not yet available.