Abstract
Objective: This study aims to analyze the factors that hinder the process of mothering in association with academic life.
Method: This is an exploratory, descriptive study with a qualitative approach, conducted with 19 women aged between 20 and 46 years. The study was approved by the Research Ethics Committee of Faculdade Adventista da Bahia, under approval number 6.281.705.
Results: The findings highlight several challenges faced by student mothers, such as the presence of their children on campus, the difficulty of balancing academic activities with household chores and childcare, and the physical and emotional overload caused by the double shift. The lack of institutional and family support further exacerbates this reality. The participants' experiences reveal the complexity of being both a mother and a student, showing significant impacts on mental health, academic performance, and overall quality of life.
Conclusion: The research underscores the urgent need for support and welcoming policies for mothers within university settings, as well as a broader discussion on the social structures shaped by machismo, which continue to hinder gender equity in higher education.
References
ABRAMOVAY, MIRIAM; CASTRO, MARY GARCÍA; WAISELFISZ, JÚLIO JACOBO. Juventudes na escola, sentidos e buscas: Por que frequentam. Brasília-DF: Flacso-Brasil, OEI, MEC, 2015.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BARONI, D. P. M.; ANDRADE, M. C. R. Um olhar amplo sobre a saúde mental pública. Cadernos de Saúde Pública [online]. v. 37, n. 2, e00354920. 2021. https://doi.org/10.1590/0102-311x00354920
CRESWELL, John W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo quantitativo e misto. 2.ed. Porto Alegre, Artmed 2007.
IBGE. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios (PNAD) 2016: Síntese de indicadores. Rio de Janeiro: IBGE, 2017.
PONTES, T. et al. Mães acadêmicas: equilibrando os papéis de mães e pesquisadoras. Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional [online]. v. 27, n. 4, p. 687-690. 2019.
PONTES, V. et al. Transição para a maternidade na trajetória acadêmica: estratégias de reparação dinâmica do self e de resistência no campo social de jovens universitárias. Estudos de Psicologia (Campinas) [online]. v. 39, e200190. 2022. 10.1590/1982-0275202239e200190
PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. de. Metodologia do trabalho científico: Métodos e Técnicas da Pesquisa e do Trabalho Acadêmico. 2 ed. Novo Hamburgo, RS: Feevale, 2013.
REIS, S. A. S. Ser mãe na universidade: uma análise da percepção de alunas gestantes e nutrizes acerca das políticas de assistência social de uma IFES. 2017.
RIBEIRO, F. G. Mães estudantes: desafios da maternidade e da permanência na Universidade enfrentados pelas alunas do Curso de Serviço Social da UnB. 2017.
RIBEIRO, F. G. Mães estudantes: desafios da maternidade e da permanência na Universidade enfrentados pelas alunas do Curso de Serviço Social da UnB. Trabalho de Conclusão de Curso apresentado ao Departamento de Serviço Social da Universidade de Brasília, 2016.
ROSA, N. et al. TER UM FILHO DURANTE A PÓS-GRADUAÇÃO EM ENFERMAGEM: PERSPECTIVAS E DESAFIOS. Arquivos de Ciências da Saúde da UNIPAR, Umuarama, v. 27, n.3, p.1126-1146, 2023. DOI: https://doi.org/10.25110/arqsaude.v27i3.2023-006
SOUSA, Kairon Pereira de Araújo. Psicologia e assistência social: diálogos possíveis. Est. Inter. Psicol., Londrina, v. 12, n. 3, p. 163-168, 2021. https://doi.org/10.5433/2236-6407.2021v12n3p163
WINNICOTT, Donald W. Natureza humana. 1990.
ZANATTA, E.; PEREIRA, C.; ALVES, A. A experiência da maternidade pela primeira vez: as mudanças vivenciadas no tornar-se mãe. Revista Pesquisas e Práticas Psicossociais, v. 12, n. 3, p. 16, 2017.